ALGEMEEN > Ovens > ombouwen oven elektrisch naar gas

Iemand ervaring met het ombouwen van een elektrische oven naar een gasoven voor hogere temperaturen (>1250)? Wat zijn de kritische punten?
Evt. duidelijke tekeningen of website?
Dank en groet, Lex Dierssen
http://hetdijkhuiskeramiek.nl

8 antwoorden

  • Lex, zeer belangrijk is te weten hoe groot de oven is en van welk type.
    beantwoord
  • A wel, Lucien, het punt is dat ik dat niet goed weet... :-(
    Ik overweeg de aanschaf van een ex. uit een faillissement en zoek dus min of meer algemene richtlijnen. Wel staat het ding op een onderstel en is dan ca 1.55 hoog. Het is vermoedelijk een VEKA apparaat (380 volt)
    beantwoord
  • Lex, veel info is dit niet... Hoe zit het met de isolatiewaarden ? Na aftrek dan een deel van de achterwand voor brandgang en schouw, is de resterende ruimte nog rendabel ? Een gasoven is niet meer dan een doos met geïsoleerde wanden. De rest zit aan de buitenkant. U koopt dus een doos met isolatiewanden en de rest is voor de vuilnis. Opletten met zulke aankoop.
    beantwoord
  • - geef niet teveel uit aan zo'n oven - heeft Lucien gelijk mee
    - kunnen de stenen een hoge temp hebben
    - zo niet, dan binnenwand bekleden met 1 laag deken
    - als je de branders onder in de bodem laat binnenkomen (vertikaal), hoeveel laadruimte blijft dan over (komt dat nog uit op een hele plaat)
    - uitgang onderin de achterwand met een externe schoorsteen (scheelt veel netto ruimte)
    - m.a.w. probeer hem downdraught te maken = meer rendement van je gas en betere warmteverdeling
    - voorbeeld van principe zie gasoven (1300 graden) op www.vrijetijdspottenbakker.nl
    beantwoord
  • Bert, ik denk niet dat de stenen een probleem zullen vormen. Meestal zijn die wel bestand tegen hogere werktemperatuur. Het is eerder de gebruikte isolatie aan de koude kant. Dit natuurlijk afhankelijk uit welke eeuw de oven is. :-) Wat men al zeker kan doen, in geval de weerstanden in goten liggen, deze met ovenwol vol te proppen en te verzegelen met papje kaolien om koude bruggen uit te sluiten. De foto's op uw website geven een zeer goed idee hoe men kan tewerk gaan met deze verbouwing.
    beantwoord
  • heren, dank tot zover. tijd om u de link te wijzen naar de veiling van VeKa goederen, waaronder nogal wat elektrische ovens:

    www.proveiling.nl/.../Veiling.aspx

    Zou zo'n oven i.h.a. de prijs waard kunnen zijn?
    beantwoord
  • Lijkt mij niet teveel geld om het experiment van zelf (om)bouwen aan te gaan. Koop bij zo'n metalen frame wat stenen en/of een rol dekenmateriaal en je bent het heertje.
    beantwoord
  • dank voor adviezen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.