ALGEMEEN > Stoken > stoken op gas of op electriciteit...

Als beginnend tegelbakker ben ik op zoek naar meningen over het stoken op gas/electriciteit. Het stoken in een gasoven is me afgeraden, omdat er geen gelijkmatig resultaat is te verwachten bij het maken van een aantal vierkante meters dezelfde tegeltjes...? Ik ben op zoek naar onderbouwde meningen hierover, waarvoor alvast bedankt!

4 antwoorden

  • Anne-Marie, een gelijkmatig resultaat is enkel te wijten aan het TYPE en grootte van oven en niet aan gas- of elektrisch- stoken. Zelfde stookprogramma in een halfvolle of volle oven, ongeacht de gebruikte energie kan ook al een verschil geven.
    beantwoord
  • Dankjewel voor je reactie, Lucien.
    Kun je mij wijzer maken over de verschillen tussen het stoken op gas en op electriciteit, of sowieso de verschillende manieren waarop voor tegels het beste resultaat bereikt kan worden? Tot nu toe heb ik met 3 verschillende ovens gewerkt de afgelopen jaren, maar deze waren allen computergestuurd en op electriciteit. Dus een kwestie van programma instellen en vrolijk iets anders gaan doen tot de oven afgekoeld was.....
    beantwoord
  • Anne-Marie, het verschil tussen stoken op gas of elektriciteit is één vraag. Wat de eenvoudigste manier is om tegels te stoken is een andere vraag. Als u enkel tegels bakt zou ik kiezen voor een elektrische bovenlader met rechte wanden, indien men enkel oxyderend wil stoken. Met enkel computersturing zal de kilo-inhoud steeds dezelfde moeten zijn om hetzelfde resultaat te bekomen met hetzelfde programma.
    beantwoord
  • hallo Lucien,

    Ik realiseer me dat ik een vraag heb gesteld waarop niet 1 enkel antwoord mogelijk is...ter verduidelijking de situatie:
    Sinds kort maak ik tijd en ruimte om zelf actiever dan voorheen met klei te werken, en het tegelen spreekt me enorm aan. Vooral door de kombinatie van tijdloosheid, (praktische) toepassingsmogelijkheden en de eindeloze creativiteit die je erin kwijt kunt. Alles, van eenvoudige, de huid van de klei tot zijn recht laten komende vierkante meters tegels, tot het maken van vrije vorm tableaus heeft mijn passie. Van het gebruiken en bedienen van ovens heb ik geen kaas gegeten, ik ken alleen de electrische computergestuurde oven....

    Wil ik in de toekomst opdrachten aan gaan nemen, is het nu echter tijd om na te gaan denken over de aanschaf van een oven van meer formaat, aangezien er in mijn huidige Primus (70 liter, bovenlader) maar 3 cassettes tegeltje geplaatst kunnen worden...vandaar.

    Als er mensen zijn die me wijzer willen/kunnen maken over de voordelen van de diverse stookvormen, houd ik mij aanbevolen.
    Zodat mijn aanschaf weloverwogen plaats kan vinden.

    Dankjewel!

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.