ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > ovenplaat met gaten

vorig jaar heb ik een downdraft gasoven met gewelf gebouwd waarop ik heel trots ben. Met hti stenen en keramische deken. de binnenmaten zijn ong 70x70x70.
Omdat ik al een flinke capaciteit brander (33 kw) had heb ik er eenzelfde bijgekocht. Ik heb dus voor deze kiln overcapaciteit.
Nu mijn probleem en vraag.
In een van de eerste stoken is een nieuwe 2 cm dikke ovenplaat gescheurd: een driehoek eraf. Heb ik met ongelijke vlammen gewerk? Te snel verhit? Er is een verschil van 50° C tussen onder en boven. Onder is kouder. Nu heb ik ter vervanging van de kapotte plaat een nieuwe met gaten gekocht. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is het slimste voor een betere warmteverdeling? De gatenplaat onder, midden of boven? En als er iemand een oplossing voor de koudeplek weet zal ik zeer dankbaar zijn, Lia

21 antwoorden

  • Lia, blijkbaar geraakt de vlam/hitte niet hoog genoeg. Welk type heb je gebouwd ? Een vierkante ruimte met licht booggewelf of een type ' ketting-oven ' ? Heb je voldoende ruimte voor de opwaardse brandgang ? Zitten de branders onder de bodem en zij die opwaarts gericht ? Een betere omschrijving of ev. foto zou kunnen helpen het probleem op te lossen.
    beantwoord
  • Dag Lucien, dank je voor de interesse.
    Als uitgangspunt heb ik de downdraft uit het Kleiboek van Luc Versluys genomen. Frank van de Houtte bouwde hem rechthoekig maar ik wilde een gewelf. De branders zitten zodoende naast het rookkanaal en zijn horizontaal gericht. Ik ben niet zo handig om nu gelijk een foto op te duikelen en die mee te sturen maar dat ga ik proberen.
    Het is een voorlader. de binnenmaten zijn 70x70x70.
    de ovenplaten zijn 50x50, de ruimte voor de vlammen is niet afgedekt. de branders hebben zo'n kracht dat wanneer ik ze allebei volledig open zet met 1 atm. druk er een enorme vlam uit het rookkanaal komt. Dat heb ik dus maar een keer laten gebeuren. Ik stook heel rustig met 0,2 tot 0,5 atm. druk. en dan nog bevriezen overigens de gasflessen. Daarom wissel ik om het uur van fles. Pas in de eindfase vanaf 800° geef ik meer.
    Ik ben nog niet boven de 1060° geweest.
    Meer weet ik niet te melden. Ben beneiuwd
    beantwoord
  • Lia, ik heb de 3de druk van ' Het Kleiboek ' en de 1ste druk. Kun je me zeggen in welke druk dit schema staat en de blz. graag, zo hoef je geen foto te plaatsen. Ik heb wél m'n bedenking omtrent de horizontale stand van de branders bij een down-draft. Laat iets weten.
    beantwoord
  • en hier zijn de foto's
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Lia,
    Ik heb het Kleiboek niet en ik begrijp even niet waarom aan de oven een uitbouw lijkt te zitten. Is het mogelijk een foto te maken waarop zowel de branderopeningen als de opening naar de schoorsteen zijn te zien?
    Vijftig graden verschil is veel te veel, voor zo'n kleine oven is hoogstens een halve cone acceptabel. Koude plekken geven ook aan dat de warmteverdeling niet optimaal is door het ontwerp of door verkeerde stapeling.
    Een vlam loopt het mooist als hij geen scherpe hoek of een rand tegenkomt (die wordt namelijk extra heet), daarom maak je een ronde toog om de vlam te leiden. Maar dat heeft alleen effect bij een verticaal inkomende vlam. Bij een horizontale vlam kun je dus net zo goed een platte toog maken.
    Gebroken plaat: rust die wel op 3 punten? Raakt de vlam soms 1 hoek van de plaat? Te snel opstoken?
    Je geeft niet aan hoe lang de eindtemp is vastgehouden of hoe snel is opgestookt. De oven heeft wel tijd nodig voor een optimale warmteverdeling. Heb je alleen oxiderend gestookt?
    beantwoord
  • Dag Bert,
    Toch maar eerst even kerstmis gevierd.
    De uitbouw is het rookkanaal dat aan de rechthoekige oven kamer vast gebouwd is.
    Onderaan links en rechts van deze 'uitbouw zitten de gaten voor de branders.
    Het is een downdraft type, de opening voor naar het rookkanaal zi op de bodem tussen de twee branders.
    50 ° vind ik ook erg veel vandaar dat ik aan de bel trek
    Nu is het zo dat in de beginfase van 0 tot ongeveer 500° er geen temp. verschil is in de oven.
    Maar dan stook ik ook met 0,2 bar druk.
    Zelf denk ik dat er zoiets als een onderdruk onstaat onderin als ik de gasdruk wat ga opvoeren.
    Wat bedpel je met een platte toog?
    Ik heb het Kilnbook van Olsen als kennisbron en ben zodoende niet helemaal thuis in de nederlandse terminologie.
    De ovenplaten staan op drie steunen.
    Ik bereik de eindtemp. van 1020 en een beetje in de zomer in 5 tot 6 uur, tijdens vorst 8 uur( flessen bevriezen heel snel). Ik laar dan de oven nog een klein half uurtje pendelen.
    Ik heb nog geen gladbrand gedaan. En ook nog geen reductiestook dientengevolge.
    OP de foto met open deur zit ik zo ongeveer tegen het kanaal waardoor een van de vlammen loopt.
    Op de bodem tegen muurtje waarop ovenplaat staat en de deur.
    Kunnen Lucien en jij wat met mijn info? Of is er nog een foto nodig?
    Waar kan ik het beste de gatenplAat leggen denken jullie?
    ALVAST BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN
    beantwoord
  • Lia, kan je me zeggen uit welke editie HET KLEIBOEK dit schema staat ?
    Zo kan ik niet zien waar de vlam binnenkomt. Als deze horizontaal binnenkomt heb je een zeer slechte downdraft. Normaal moeten de branders vertikaal, aan elke zijde over elkaar binnenkomen en naar het plafond gericht. Dit is wat bij downdraft gebeurd; de vlammen worden naar onder gevoerd eens als ze boven zijn. Nu krijg je een te korte weg, waarbij de bovenkant onderkoeld blijft. Stapelplaten met gaatjes is een bedenkelijk lapmiddel. Het is ook wel raar dat de flessen reeds op 0,2 bar gaan bevriezen. Gebruik je butaan of propaan ?
    beantwoord
  • Lia,
    1. Zie ik het goed en is het groene kanaal de schoorsteen? Ik dacht dat de schoorsteen de bakstenen waren, maar dat is de schuur waarschijnlijk. Waarom is dat kanaal niet hoger of komt er voor het stoken nog een gedeelte op te staan? Als dit de hele schoorsteen is (dus net zo hoog als de oven) dan zul je niet genoeg trek hebben in de oven om het downdraught effect te krijgen. Dan moet die namelijk ongeveer 3 keer de inwendige hoogte van de oven zijn. In dit geval zal de hitte bovenin de oven blijven en niet naar beneden worden getrokken.
    2. Ik prefereer ook een downdraught met verticale branders, maar dit zou in principe ook moeten kunnen werken. Als je de warmte maar goed kunt verdelen. Zet eens op diverse plaatsen een kegel en bekijk het resultaat. Vaak zijn warmteverschillen niet alleen tussen boven en beneden maar ook per plaat.
    3. Ik zeg 'toog', jij zegt gewelf.
    4. Mijn flessen voor de biscuitstook bevriezen met dit weer ook omdat het buiten is en rond of onder vriespunt. Is niet anders.
    5. Ik vind de branderopeningen nogal klein, eerlijk gezegd. Zelf heb ik ze liever wat groten, zodat ik zelf tijdens het stoken eventueel kan verkleinen.
    beantwoord
  • Tja, zo te zien slaat de vlam zich te pletter tegen de overliggende muur. Een ovenplaatje of steen in 45° onder in de hoek plaatsen, zodat de vlam naar boven ombuigd zou ook al iets helpen. En juist, ik zie ook geen schouwpijp. Maar betwijfel of meer trek zal helpen. Gevaar zit er in dat de vlam nog sneller naar het schouwgat afgebogen wordt. Alles nogal moeilijk te zien op de foto's. Er zit trouwens nog iemand in het schootsveld. ( grapje )
    beantwoord
  • Je moet de gasflessen in cementkuipen met water zetten.
    Dan bevriezen ze nooit meer. Tenzij het natuurlijk heel erg koud is.
    beantwoord
  • Allemaal bedankt voor het meedenken.
    Gas flessen in water zetten is goed in de zomer maar heplt wat minder als t vriest.
    Waar ik nu mijn nieuwe gatenplaat het best kan gebruiken is een open vraag gebleven.
    Ik ga hem eerst maar eens onderin waar de koudeplek zit proberen.
    De stookgaten iets vergroten lijkt me ook wel een mogelijkheid. De doorsnee is nu 8 cm bij een 6 cm doorsnee van de branders.
    Er is plek voor 1 cm rondom.
    Ik denk niet dat de schouw opbouwen helpt want dat heb ik al uitgeprobeerd met losse stenen.
    Toch ben ik heel tevreden over mijn kiln want die temp verschillen bieden natuurlijk ook mogelijkheden met glazuren.Ik ga het uitproberen en t.z.t.laat ik wel wat horen.
    Nogmaals dank Lia
    beantwoord
  • In een cementkuip met water zetten helpt ook in de winter. Dit omdat de propaanfles veel lager dan 0 graden kan afkoelen. In theorie zelfs tot min 45 graden.
    beantwoord
  • Als de afmeting ( ( 8 x 6 cm ) x 2 ) van de ingang is, moet de schouw minstens een uitgang hebben van 150 cm².
    beantwoord
  • Lia,
    In een oven met neerwaartse trek, zoals die van jou, gaat de vlam eerst omhoog en daarna weer naar beneden. Hierdoor stook je efficienter én heb je (als het goed is) een egale temperatuur. Maar om die tegennatuurlijke beweging in de vlam te krijgen (warme lucht wil opstijgen en verzamelt zich bovenin), heb je extra trek nodig in de oven. Die krijg je alleen met een hogere schoorsteen. Wat jij beschrijft is naar mijn mening dus het gevolg van te weinig trek. Dus zou ik een (veel) hogere schoorsteen maken. Zelf heb ik mijn gasoven op dezelfde schoorsteen als de houtoven (zie www.vrijetijdspottenbakker.nl).
    Een gatenplaat gaat je probleem echt niet oplossen.
    beantwoord
  • Ben ik met je eens Bert. Dit is ook de reden waarom ik de verhouding ingang/uitgang heb opgegeven. In 90% van de ovens is de diameter schouw gewoon te klein en krijgt men een overdruk, zodat de vlam zeker het plafond meer kan halen. De gasdruk verhogen geeft enkel een reducerende brand én terugslag van de vlam. De schouw verhogen met een te kleine schouw-diameter heeft ook weinig zin.
    beantwoord
  • tav gebroken plaat: Ik denk dat de vlam te direct tegen de platen komt. Kan je de vlam niet afschermen met een geperste vezelplaat. Ik weet niet wat voor brander je hebt maar een normale brander heeft een gat nodig van ca 2 x de branderdiameter om voldoende secundaire lucht aan te zuigen. Een gatenplaat lijkt me inderdaad van weinig nut en pakt het probleem niet aan.
    Ikzelf heb een oven waar de vlam, afgeschermd door een smalle vezelplaat, eerst langs een vezelplaat omhooggaat rn de warme lucht dan via de bodem wordt afgevoerd. Hoogte schoorsteen maar ca 1 m.
    beantwoord
  • Bij het bouwen van deze oven ben ik echt niet over een nacht ijs gegaan heren.
    Het oorspronkelijke ontwerp van Frank van Houtte is veranderd en aan mijn wensen aangepast.Het is niet de eerste oven die ik gebouwd heb.
    Deze is met assistentie van een ovenbouwer tot stand gekomen.Er zit copyright op de tekeningen vandaar dat ik die niet zomaar kan publiceren.
    Wat betreft het rookkanaal:Dat voldoet met de binnenmaten van 24x 8 cm en een hoogte van 110 cm aan de eisen voor dit model.
    De vlam afschermen met kleine ovenplaatjes doe ik al.
    Maar als je heel rustig begint is dat eigenlijk niet nodig heb ik ontdekt.
    Voor J.M.: de twee branders zijn 33Kw en hebben schuifjes om zuurstof toevoer te regelen.
    Ik ga de gaten voor de branders vergroten.

    beantwoord
  • Lia, ik had begrepen dat je een downdraft uit HET KLEIBOEK als uitgang had genomen. Als Frank Van Houtte de ovenbouwer is, doe hem de groeten. lange tijd niet meer gezien. Moet wel een zeer exclusief ontwerp zijn als je deze niet mag publiceren. Kan Frank je dan niet verder uit de nood helpen ?
    beantwoord
  • Beste keramiste
    Je vraagt waar je de ovenplaat met gaatjes moet leggen, om je probleem op te lossen.
    Je probleem wordt niet opgelost met een plaatje.
    Ik kan ook niet aangeven wat niet goed is, omdat je niet de juiste informatie geeft, hierdoor krijg je ook van vele tegenstijdige adviezen.
    Enkele vragen over je oven:
    -Hoeveel gasflessen heb je gelijktijdig inbedrijf en welke inhoud hebben deze.
    -Hoe is je opstookcurve, geef hierbij ook de ingestelde gasdruk.
    Welke stenen heb je gebruikt in de oven, graag ook gewicht per steen.
    -Is de eerste steen halfsteens en hoe dik is de isolatie er achter.
    Kun je aangeven hoe je ovenstapeling maakt en we;lke ruimte tussen de lading en ovenwand is, geeft ook aan de ruimste die beschikbaar is voor je vlam en rookgassen.
    Met deze vragen zou ik eventueel een oorzaak kunnen aangeven.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • beste leo, sorry ik was ziek.
    ik gebruik 2 gasflessen van 18kg propaan, die ik ong iedere anderhald tot twee uur afwissel.
    stoken doe ik tot 1050° in ongeveer 6 tot 8 uyur afhankelijk van het weer. met tot 600° rustig aan 100° per uur.
    gasdruk begin ik 0.2 bar en verhoog dat rond 600 naar 0.5 met op het laatst 1 bar.
    De HTI steen, lichtgewicht is halfsteens gemetseld met daarachter 5 cm keawool 128 grams.
    Meestal werk ik met drie platen bovenelkaar die 50x50cm zijn: ruimte tussen plaat en ovenwand is dus 10cm.
    Zo creeer je een vertikale ruimte voor de vlam van 70x10x70 (l-b-h)aan alle zijden plus de ruimte tussen het te bakken materiaal.
    De onderste ovenplaat staat op twee muurtjes van50x3x10 die parallel met de vlamrichting lopen.Om het drie steunen principe te handhaven heb ikdeze plaat op de muurtje een 1cm hoog steuntje aan de schouwkant gegeven terwijl er midden achter een 11cm hoog steuntje staat .
    Zo kunnen de rookgassen hier onderdoor naar de schouw, die zoals ik eerder heb aangegeven 25cmx10is.
    Dank voor de exacte vraagstelling. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met mijn antwoorden.
    Groet Lia
    beantwoord
  • Lia
    propaangasflessen met een inhoud van 18 kg ken ik niet, of bedoel je het totaal gewicht van de volle fles.
    Indien de inhoud toch 18 kg is vraag dan aan je leverancier naar de verdampingscapciteit van deze gasfles en mail me deze door leo-eussen@hetnet.nl
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.