ALGEMEEN > Klei - algemeen > druppel op de bodem

Wie kan mij vertellen waarom ik toch steeds een dikke druppel (soms twee) gietklei op de bodem van een gegoten voorwerp heb zitten.
Ik zeef de klei en ik laat de mal ook schuin uitlekken.
Heeft dat met de dikte van de klei te maken? Het gewicht is goed.

10 antwoorden

  • Let, ik denk dat dit komt omdat gietklei niet gelijkmatig droogt in een mal. De 'inwendige' klei van het werkstuk kan zich nog deels in vloeibare staat bevinden terwijl de buitenkant al droger is ,en het werkstuk zelfs al te lossen zou zijn. Op de minder snel drogende binnenwand van het gegoten werkstuk ,zou zich dan makkelijker een aflopende druppel kunnen gaan vormen.
    Rob
    beantwoord
  • Dankjewel Rob!
    Zou het er ook aan kunnen liggen dat de bodem wat bol loopt en daardoor de restklei wat moeilijker weg kan?
    Ik heb het zowel bij een bordje als een kopje. Beiden hebben een licht gebogen oppervlak.
    beantwoord
  • Ja, dat zou ook een mogelijkheid zijn Let. Misschien dat het zou helpen als je de mal een paar keer omdraaid tijdens het drogen van de gietklei.
    Rob
    beantwoord
  • Goed plan!! Ga ik doen. Bedankt!
    beantwoord
  • Hallo Let,
    Volgens mij is het heel simpel. Ik vermoed dat de bodem van de te gietenvorm plat is en dat je de gipsmal na het leeggieten ondersteboven zet en te horizontaal. Zet de gipsmal volgende keer schuiner weg zodat de (laatste) druppel de kans krijgt er af te druipen via de zijwand van het object. Desnoods onder 45 graden hoek.
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Ik zet hem al schuin weg en de bodem is wat bol. Zal hem de volgende keer, als het nog steeds niet werkt, nog schuiner wegzetten. Misschien is dat het wel!
    Ook jij bedankt voor je advies.
    beantwoord
  • Hai Let,

    Nog een kleine aanvulling. Uit je antwoord maak ik op dat de bodem niet recht maar hol is. In dat geval giet je de maal gewoon leeg en leg je de mal vervolgens gedurende een paar minuten op haar zijkant, om die daarna schuin op haar kop weg te zetten. Dat laatste niet vergeten, anders krijg je een verdikte zijkant.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, hij is licht bol, geldt dan dezelfde procedure?
    beantwoord
  • Kan mij voorstellen van wel. let er op dat je de mal zo kort mogelijk op haar kant legt.
    Succes gewenst en natuurlijk ook fijne feestdagen.
    Michel
    beantwoord
  • Ga ik doen!
    Dankjewel en voor jou, en alle forumleden, ook een heel gezond en creatief 2011 gewenst.

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.