ALGEMEEN > Klei - algemeen > poederachtige oppervlakte

Wie kan mij een recept geven van een poederachtige matte pigment oppervlakte kleuring van keramiek, gietklei/porselein, om een matte een poederachtig intens ultramarijn als oppervlakte te krijgen?
Matglazuur glimt nog te veel.

15 antwoorden

  • Arja, een poederachtig oppervlak onstaat mijns inziens als de bovenlaag in poedervorm is aangebracht en niet uitsmelt.
    Ik zit daarom te denken aan een op het oppervlak 'gestrooide' gekleurde klei die zich vastbakt aan een dun laagje glazuur.
    Een laagje optapix(glazuurlijm) op het glazuur tijdens de bewerking zou goede diensten kunnen bewijzen.
    Rob
    beantwoord
  • Arja, zoek je een ' velvet ' - looking sinterengobe ? Probeer met een basis van dekkend satin/mat glazuur voor de gebruikte eindtemperatuur met toevoeging van gebrande kaolien ( toevoegen +/- 20% ) en tot 10% instant color ( je kan de kleur ook zelf samenstellen door samenvoegen van meerdere colors ( body-stains ) ). Uiteraard zullen een reeks proefjes met % - verschuiving nodig zijn. Enkel aanbrengen met spuitpistool lage druk en vrij brede noozle en ' opbouwen ' tot het gewenste korreleffect. Na stoken moet een ' velvet ' ( velour ) achtige oppervlakte geven.
    beantwoord
  • Een poederachtig oppervlak is mogelijk ook nog te bereiken met gestrooide (grove)chamottekorrels die dan vastgebakken worden op een dun laagje(matglazuur).Een dun laagje glazuur zal minder glimmen.
    Rob
    beantwoord
  • Wat is het verschil tussen gewone kaolien en gebrande kaolien? Ben momenteel interdaad aan het uitzoeken hoe ik zo'n velvet look met een sinterengobe kan verkrijgen.
    groetjes sonja
    beantwoord
  • Nog even ter aanvulling: ik zoek recepten en tips hiervoor om op aardewerk en steengoedklei te gebruiken.Niet op porcelein.
    beantwoord
  • Sonja, gecalcineerde of gebrande kaolien is kaolien wat door verhitting het moleculair gebonden water is aan onttrokken en dus minder gaat krimpen. Je kan zoals ik reeds geschreven heb het best vertrekken van een mat glazuur voor de gewenste temperatuur. Een speciale samenstelling van glazuur is niet nodig als je met instant colors werk. Belangrijk is wel dat het glazuur dik aangemaakt is en met een lage druk en grote noozle wordt gespoten. Deze samenstelling gaat dan als sinterengobe werken. Te hoog gestookt gaat je wél het ' velvet-effect ' verliezen. Alles moet wel kloppen. Door de lage druk en grote noozle én dik aangemaakt ' glazuur' gaat dit zich opbouwen als een korrelig oppervlak. Vergeet ook niet voldoende kleefstof aan toe te voegen en het stuk pas aanraken ( met plastic handschoenen uit het pompstation :-) ) als alles goed droog is.
    Nog even aanvullen: werkt op alle ondergronden.
    beantwoord
  • Kan ik ook een velvetlook sinterengobe te verkrijgen zonder een mat glazuur aan te passen maar door toevoeging van een pigment of oxide aan een combinatie van enkele basisingrediënten of is dat te kort door de bocht gedacht.... ?
    beantwoord
  • Sonja, dit werkt zeker, maar dan moet je wel een sinterengobe aanmaken voor de gewenste temperatuur. Uitgaande van een bestaand glazuur en daar een fikse hoeveelheid gecalcineerd kaolien met 10% pigment aan toe te voegen is een stuk eenvoudiger dan op nul beginnen. Vandaar deze tip. Maar nogmaals, elke sinterengobe werkt.
    beantwoord
  • Hallo,
    Als beginneling moet ik ergens een start maken om dit uit te zoeken daarom wil ik nu graag proeven uitzetten met het volgende recept als basis.Is dit een goed uitgangspunt om er een sinterengobe van te maken met toevoeging van de gecalcineerde kaolien en kleurpigment?
    Het zou op 1300 gestookt moeten worden maar zelf zou ik 1260 willen aanhouden.
    Mijn basisglazuur :
    kaliveldspaat 50
    dolomiet 20
    kaolien 20
    beenderas 10
    beantwoord
  • Ik heb ook een mat recept gevonden dat op 1100 gr.gestookt moet worden en mat zou zijn.Hier ook dezelfde vraag.Is dit glazuur geschikt om aan te passen ?
    Loodbisilikaat 47
    Kaliveldspaat 25
    porseleinaarde=kaolien 16
    krijt 12
    groetjes Sonja
    beantwoord
  • Recept 1: beenderas weglaten
    Recept 2: Loodbisilicaat verminderen
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor je informatie.Ik zal wel even moeten puzzelen hoeveel ik de loodbisilicaat zal moeten verminderen.Zoals gezegd,ben een beginneling zonder achtergrond.Ik had het liefste ergens ooit een goede glazuurcursus gevolgd maar ik ben die mogelijkheid nog niet tegengekomen daarom gooi ik me nu toch maar voor de leeuwen mbv adviezen hier op het forum en enkele glazuurboeken.
    Tot schrijfs , Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, indien er voldoende inschrijvingen bij Iscrat ( Colpaert Gent ) geef ik daar een tweedaagse ( theorie ) cursus scheikunde voor glazuurberekenen ( en aanverwante griezels ).
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip.Heb al gebeld,moet nog even wachten op het programma en de planning.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Bedankt voor alle bovenstaande tips, genoeg om te proberen dus! Arja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.