ALGEMEEN > Tegels - platen klei > stoeptegels maken

ik wil graag stoeptegels maken van 30x30 cm. Heb witte vorstbestendige grove chamm.klei en kleurpigmenten om te decoreren. Wil ook een transparante glazuur aanbrengen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke temp. biscuit met pigment en welke temp glazuur?
gevraagd

4 antwoorden

  • Janna, grove chamotteklei is niet vochtbestendig. ALLE klei-soorten zijn ENKEL vorstbestendig als men ze hoog genoeg bakt. Het zou echt niet zo overbodig zijn eerst wat lektuur door te nemen.
    beantwoord
  • Lucien, dank voor het advies van de lektuur, maar ik stel de vraag juist hier omdat ikzelf er niet echt iets over kan vinden. Dat het hoog gestookt moet worden is mij wel duidelijk. Heb wel gevelstenen gemaakt en die hangen al jaren buiten zonder probleem. Ik zou graag advies van iemand willen hebben die zelf ervaring heeft met stoeptegels maken en dus ook over de exacte temperaturen, er wordt immers over de tegels heen gelopen.
    beantwoord
  • Janna,
    Grove chamotte helpt helemaal niet. Het is het percentage chamotte wat telt en niet de grootte. Grove chamotte werkt hier averechts. Vorstbestendigheid en slijtvastheid kan alleen worden bekomen als de gebruikte klei, zowel hoog of laagbakkende, zijn maximumtemperatuur bereikt heeft. Er zijn kleisoorten met een stookbereik van 900°C tot 1250°C, er zijn er van 900°C tot 1100°C , maar steeds moet hier de max.temp. worden bereikt. Het is dus niet voldoende met steengoedklei te werken dit tot 1240°C te stoken, terwijl de max. temp. voor deze klei 1300°C is. Dan werk je beter met een klei met lager sinterpunt. En gevelstenen of dakpannen zijn ook ' onderbakken ', maar dienen niet om op te lopen. Deze zijn ook niet slijtvast, maar enkel vorstbestendig. Zolang er geen water in blijft staan is elke klei op elke temperatuur vorstbestendig.
    beantwoord
  • Hallo Janna,
    De klei (01795) die door bijvoorbeeld Silex wordt verkocht als vorstbestendig dient boven de 1200 graden te worden gestookt. Het is een witbakkende steengoedklei met voldoende chamotte om buiten te worden gebruikt, mits die dus maar hoog genoeg is gestookt.
    Als de tegel in de stoep wordt gelegd is het aan te raden er geen glanzend glazuur op aan te brengen omdat de oppervlak dan super glibberig kan worden wanneer het bijvoorbeeld regent. Ik heb zelf 60 x 60 cm tegels gemaakt waarbij ik met zand kleine stipjes op de oppervalk van het glazuur heb aangebracht. Dat blijkt goed te werken tegen de gladheid. Zie de afbeelding.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.