ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > sinterengobe

Ik wil graag alles weten over sinterengobes
samenstellen en toepassen

11 antwoorden

  • Kan je vraag wat specifieker,
    wat je nu vraagt is wel erg omvangrijk
    beantwoord
  • ik wil sinterengobe maken die goed toepasbaar is op leerhardeklei
    beantwoord
  • op welke temperatuur moet deze worden gebakken
    beantwoord
  • ikwil graag proeven maken die ik in eerste instantie biscuit wil bakken dit wil ik doen met div. grondstoffen om te kijken wat de effecten zijn,dit zelfde wil ik later toepassen op een gebakken scherf die wil ik dan gaan stoken op 1140 C
    beantwoord
  • Beste Theo,
    ben even weg geweest vandaar een wat late reactie.
    Ik ben in mijn paperassen op zoek geweest naar een schema over sinterengobes, maar tot nu toe nog niet gevonden.
    Het behoorde tot de lesstof van de pottenbakkersopleiding van het leerlingwezen in Gouda.
    Dat is niet dezelfde als het huidige SBB
    Ik baal behoorlijk dat ik dat schema niet kan terugvinden want daar stond alles op wat jij graag wil weten.
    De kennis heb ik niet paraat dus kan ik je niet direkt helpen.
    hier zwei rezpte ausdem Buch
    Töpfer Praxis von Gill Bliss

    Sinterengobe für 1000 - 1050 C
    Irdenware
    Porzellanmehl 100 Gewichtsteile
    Boraxfritte 35 Gewichtsteile

    Sinterengobe für 1150 - 1260 C
    Irdenware
    Porzellanmehl 100 Gewichtsteile
    Feldspat 50 Gewichtsteile

    Ik heb via Google wel de bovenstaande recepten voor je gezocht. Wie weet als je een oproep doet voor dat schema dat iemand het zo heeft liggen.
    succes Hans
    beantwoord
  • Hallo Theo, je vraag over sinterengobe heeft nogal wat wedervragen opgeroepen wat jammer dat we van Frans Boot niet veel meer horen in het discussieforum.
    Op SBBGouda hebben we veel geleerd over sinterengobe die zowel op leerharde als biscuitgebakken klei gebruikt kan worden. Met een fritte (bijv.1510) plus een kleipoeder (bijv.wb111) plus 'n pigment of oxide zijn heel goede resultaten te krijgen. Wil je meer weten mail me dan zal ik het precies voor je opzoeken in het leerboek van SBB.
    Succes, groetjes Rita
    beantwoord
  • ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik werk uitsluitend met sinterengobes en heb misschien nog wel wat tips voor je. Dus als je nog eens op deze site kijkt : laat het me maar weten.
    beantwoord
  • ben ook begonnen met sinterengobes,ben heel benieuwd wat je als voor - en nadelen in het gebruik van deze engobes ervaart .
    beantwoord
  • voordelen sinterengobe t.o.v. engobes dat je ze op biscuitgebakken klei kunt aanbrengen.
    Verder heeft het gebruik van sinterengobes vnl te maken met je eigen voorkeur. Deze manier van kleuren is het meest geschikt voor grof welrk met een natuurlijke uitstraling. Wanneer je houdt van glanzende, strakke vlakken dan moet je er niet aan beginnen.

    Wat je als voor- en nadeel ervaart is verder vnl je eigen ervaring.
    beantwoord
  • Heeft iemand voor mij 'n recept voor sinterengobe svp?
    beantwoord
  • In het forum is al veel geschreven over sinterengobe o.a. staat een recept in het 6e bericht hierboven, geplaatst door Hans Meeuwsen op 30-10-2004.
    Verder kun je eens kijken onder de links:
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=24696
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16064
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=8301
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=21031
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=19429
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16749
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16462
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=12292
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7271
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7208
    Bovenstaande links werken niet rechtstreeks maar knip en plak de links in je browser.
    Tenslotte wil ik alle bezoekers aan het forum graag nog eens attenderen op de zoekfunctie. De zoekknop in het forum vindt u rechtsboven op uw scherm onder F.A.Q.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.