ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > houtas

hallo iedereen
ik zie in recepten houtas staan
is het as van de houtkachel? of is het niet het zelfde?
groetjes klaasje

7 antwoorden

  • Ja Klaasje, dit is hetzelfde, echter, elke houtsoort heeft een andere samenstelling en resultaat. Zo heb ik van de onlangs overleden keramist Jean Linard ooit een lila glazuur gezien en was verkregen door de as van wijnranken te gebruiken. De kleur van de druiven gaven aan wat de kleur zou kunnen zijn in het glazuur. Er bestaan tabellen over de minerale samenstelling van houtas en zie je die verbanden duidelijk.
    beantwoord
  • bedankt Lucien
    ga het volgende week uit proberen
    groetjes klaasje
    beantwoord
  • Wat gebeurt er in de oven als ik ongebakken gele chamotte insmeer met houtas (direct uit de open haard)?
    beantwoord
  • ... dan heb je vieze grijze chamotte zeker ??
    beantwoord
  • Laat ik mijn vraag even toelichten. Ik heb kleitabletten gemaakt en daar versieringen ingekrast. De gleufjes wilde ik accentueren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met koper- of ijzeroxyde, maar ik vroeg me af of dit ook met houtas zou kunnen. Bij voorbaat dank.
    beantwoord
  • Ellen, wat verwacht je van een vraag wat er gebeurd met gele chamotte als je die insmeerd met houtas ? Chamotte is gemalen gebakken klei. Ik wil wel een advies geven, maar verwacht dan wel van de vraagsteller dat die toch minstens een verstaanbare vraag formuleerd. Over de werktemperatuur is ook al niks aangegeven. In ieder geval, insmeren met houtas is geen optie. Zelfs indien je deze ' kleitabletten ' met ijzer-of koperoxyde insmeert en die op aardewerktemperatuur gaat stoken, kun je deze oxydes er achteraf gewoonweg afborstelen. Op steengoedtemperatuur gaat dit zich wel gedeeltelijk hechten. Op steengoedtemperatuur zal de houtas het klei-oppervlak lichtjes doen sinteren door de aanwezigheid van het kalium.
    beantwoord
  • Beste Lucien. Hartelijk dank voor de uitleg. In het vervolg zal ik mijn vragen beter formuleren. Groet, Ellen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.