ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Restglazuur gebruiken

Ik heb een grote hoeveelheid restglazuur die ik al lange tijd verzamel door het afschrapen van de spuitkabine na gebruik. Na een test bleek de glazuur een mooie kleur op te leveren, maar ook een enorm nadeel : het loopt. Hoe zou ik dit kunnen vermijden ?
Danny

13 antwoorden

  • Probeer met kaolin, 2,5,10%... proeven/testen maken.
    Groet,
    Eric
    beantwoord
  • Goeie tip, Eric, maar de kans is groot dat men een " taaier " glazuur krijgt. In dit geval er kwarts aan toevoegen.
    beantwoord
  • Als het geen bezwaar is voor het uiterlijk van je werk, kun je ook een 'walletje' of 'randje' van (vloeibare)klei maken tegen het lopen van een glazuur.Om dit aan te brengen, is o.a. een ringeloor geschikt.Zo hoef je je glazuur niet aan te passen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo iedereen,

    Ik heb testjes gedaan met verschillende percentages kaolien die ik aan het restglazuur heb toegevoegd, maar dat helpt niet echt. Ik zal nu proberen met de kwarts en hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt.

    Danny
    beantwoord
  • Danny, hoeveel % kaolien heb je er aan toegevoegd ?
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Ik heb testjes gemaakt met 2,5,10,15 en zelfs 20 % kaolien en het helpt een beetje bij de grotere hoeveelheden, maar het euvel is niet helemaal verholpen.
    Danny
    beantwoord
  • Misschien is het een idee om de restglazuur als kleurstof in een minder smeltbare basis te gebruiken Danny

    Frans
    beantwoord
  • Danny, dit begrijp ik echt niet hoor. Het zou enkel kunnen als het restjes aardewerkglazuur zijn die op steengoed-temperatuur gestookt zijn. Normalerwijs zou 10% ruimschoot moeten volstaan om de interactie van de verschillende grondstoffen op dezelfde werktemperatuur te stabilliseren. Bij kristalglazuren gebruikt men kaolien ook als " antiflux-agent " door dit tot op enkele cm. van de basis mee in te smeren.
    beantwoord
  • ik gebruik ook de restglazuur maar stook die op 1020 tot1050 graden als ik hoger stook loopt die gewoon uit ik denk dat je rekening moet houden met de glazuren die je gebruikt tenzij je glazuur maakt voor de zelfde temperatuur
    beantwoord
  • Naast een wat lagere baktemperatuur zou dunner glazuren ook een optie kunnen zijn.

    Rob
    beantwoord
  • Dag iedereen,

    Ik heb nog verder geëxperimenteerd en een mooi resultaat bekomen. Bij de restglazuur 50% kwarts of 50 % china clay voegen, geeft een mat maar zeer mooi grijsgroen. Ideaal voor de architecturale werken die ik aan het maken ben.
    Bedankt voor jullie hulp !

    Danny
    beantwoord
  • Danny, uit de toevoegingen kan ik enkel opmaken dat de stook-temperatuur veel hoger lag dan nodig was voor het restglazuur. Scheikundig gezien heb je enkel de amfotere en de zuurvormende groep verhoogd ( kaolien: Al²O³ ( amfoteer ). SiO² ( zuurvormer ) kwarts: SiO² ( zuurvormer ). Indien alle restanten afkomstig waren van glazuren voor een temperatuur wat je nu gebruikt hebt zou kaolien ( china clay ) volstaan hebben.
    beantwoord
  • In mijn werk heb ik vaker dat ik de baktemperatuur van een glazuur moet bijstellen. Voor mij is het belangrijk dat het glazuur volledig stabiel is op een vastgestelde baktemperatuur (met vastgestelde stooksnelheid). Wanneer een glanzend glazuur stabieler gemaakt moet worden voeg ik in oplopende stapjes kaolien met kwarts toe in de verhouding 1:2. Door deze verhouding blijft de mate van glans meestal gelijk. Betreft het een matglazuur dat gebruik ik de verhouding kaolien tot kwarts van 1:1. Dit werkt vooral goed ingeval het bij te stellen glazuur een zg 'kleimatglazuur' is. Deze aanpak werkt ook wel bij vloeimiddelen-matte glazuren.

    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.