ALGEMEEN > Boeken, video-s etc. > glazuur-boek

Ik ben op zoek naar een goed nederlandstalig glazuurboek, omdat ik mijn eigen glazuren wil gaan maken. Ik heb er nog geen ervaring mee en geen scheikunde gehad. Welk boek kan ik het beste kiezen?
groetjes, marlies
gevraagd

5 antwoorden

  • Waarschijnlijk is Het Glazuurboek van Stephen Murfitt iets voor je. Uitgegeven door Forte Uitgevers. Is via hun website www.forteuitgevers.nl te bestellen.
    Veel plaatjes, recepten, beschrijvingen en tips.

    Of ga eens kijken bij o.a. Keramikos in Haarlem. Heeft een grote afdeling keramiekboeken. Het Glazuurboek van Stephn Murfitt zullen ze ook hebben.

    Ander advies: glazuurcursus volgen. Kijk voor cursussen op deze website in de rubriek De Les Gewezen.
    beantwoord
  • Dank voor de reactie, ik zal kijken naar het beschreven boek.

    Wat denken jullie van het boek "keramiek vormen en glazuurgids van neal french" ,is dat een goed boek qua receptuur?
    beantwoord
  • Hoi Marlies, zelf heb ik het boek van Steven Murfitt, maar heb daar veel fouten in ontdekt: vaak dezelfde recepten op verschillende pagina's, maar met geheel verschillende proefplaatjes daarbij afgedrukt. Het is dus wel te gebruiken, maar je moet altijd eerst zelf tests maken, want hoe een glazuur uit jouw oven komt, hangt altijd van verschillende omstandigheden af. Elke oven en stookcurve en wat er nog meer meegestookt wordt, kan een glazuur beïnvloeden.

    Het boek van Neal French is wat mij betreft veel betrouwbaarder, maar ook daar geldt hetzelfde als boven: altijd eerst testen. Dit boek lijkt niet meer leverbaar.
    Succes, Magda
    beantwoord
  • Zoals ik onlangs uit het engels vertaald, dit las: " leg de vleermuis op je draaischijft .. " . ( wie kan raden wat ze daar in godsnaam mee bedoelen ). En als het aan de tolk van French zou liggen, moest ik bij de kleiboer maar eens " vuursteen " bestellen. Grappig toch ?
    beantwoord
  • Ook leuk (reactie beetje over de datum;uiterste houdbaarheidsdatum: zie binnenkant deksel...) maar dan op het culinaire vlak: "Kaffee mit Schlagsahne": "kaffers met slagtanden".
    Ook buiten het klei-veld kun je je kostelijk amuseren.
    Lang leve de taal!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.