ALGEMEEN > Diversen > kleuren met een houtoven.

De leraar waar ik al een paar jaar les van krijg, heeft een houtoven gebouwd en gebruikt niet meer de electrische oven. Met het gevolg voor ons dat alle maaksels verschillend bruin zijn. Maar ik zou graag af en toe kleuren willen hebben op mijn potterie, hoe krijg ik dit voor elkaar? Hij zit nog in een stadium om alles uit te proberen en zegt mij dat we geen kleuren kunnen krijgen,is dat zo? Alvast bedankt voor enige reakties!
gevraagd

6 antwoorden

  • Anne, bedoel je dat ook alle andere kleuren ook bruin worden ?
    beantwoord
  • Er is alleen maar een bruin resultaat in verschllende tinten.
    beantwoord
  • anne, misschien dat er te weinig zuurstof aanwezig is in die houtoven en er steeds reductie optreedt ?? Een elektrische oven stookt steeds oxyderend en vandaar misschien dit verschil.
    beantwoord
  • Volgens mij kan je net zo goed glazuren in een houtoven als in een elektrische oven het resultaat hangt af van de bekomen temperatuur
    beantwoord
  • Sorry hoor Dirk, maar het verschil zit hem niet in temperatuur, maar in atmosfeer. In een elektrische oven stookt men neuraal tot oxyderend en in een houoven kan men ook reducerend stoken. Een slecht functionerende houtoven of ondeskundig gebruik ervan kan deze reducerende brand verklaren. Met een houtoven kan men uiteraard ook oxyderend stoken, met voornoemde voorwaarden voldaan zijn.
    beantwoord
  • ja zo zie ik het ook meer zuurstof is de oplossing minder vlammen en meer gloed.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.