ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Shimpo RK-5T

Vandaag zag ik bij Keramikos een Shimpo RK-5T staan. Dit is een tafelmodel draaischijf. Heeft iemand er ervaring mee? Hij lijkt mij wel handig, aan de andere kant vraag ik me af of de snelheidsregeling met een kleine handel wel zo handig is (hoe bedien je die met vieze handen ?). Daarnaast: staat het wel stabiel ? En is het vermogen groot genoeg ?
Ik draai niet zo vaak en ik maak alleen kleine objecten (tot 25 cm hoog).
Peter

5 antwoorden

  • Hoi Peter, ik weet niet of deze vraag nog relevant is, maar ik heb wel gedraaid op een Shimpo (bij het SBB). Of dat hetzelfde type was als die jij nu aangeeft weet ik niet.
    Als je niet zo vaak draait is het misschien een idee om bij de biscuitjes te kijken. Daar staan ook weleens draaischijven te koop.

    Verder zou je hier of daar misschien eens kunnen proefdraaien. Ik ben - voordat ik mijn draaischijf kocht - bij de Pottenbakker Op de Grens een dag gaan proefdraaien. Ze hebben daar verschillende schijven die je dan kunt uitproberen.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hallo Karin,

    Op dit moment is de vraag niet meer relevant. Ik heb af en toe nog gedraaid, maar voorlopig stop ik ermee.
    Ik richt me meer op het handvormen, ik maak de laatste tijd vooral muurobjecten, daar ga ik voorlopig mee verder.
    Daarnaast heb ik gemerkt dat draaien in huis eigenlijk niet kan, ik heb geen schuur o.i.d.

    hartelijke groet,
    Peter
    beantwoord
  • OK Peter.... ik reageer hier nu soms op hele oude berichten omdat ik nu, na 4 jaar, toch weer met klei aan de gang ga. En dan zie je soms ineens dingen waar je toch wel op wilt reageren, ondanks dat het 'laat' is....

    Succes met je handvormprojecten.

    Groetjes,

    Karin :)
    beantwoord
  • Hoi, ik wou even reageren op de persoon die zei dat hij/zij geen schuurtje heeft. Ik heb jammergenoeg ook geen schuurtje of een degelijke plaats om potten te draaien en te bakken. Ik doe dit in mijn keuken. Dus die staat eigenlijk vol draai- en bakgereedschap. Probleem is dat heel mijn appartement (= open keuken) steeds vol stof ligt en de computers van mijn man hieronder afzien.
    Weet iemand daar een oplossing tegen?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zoals je op de foto kunt zien heb ik maar een beperkte ruimte om te draaien en te bakken. Het lukt wel, maar het is niet erg handig.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.