ALGEMEEN > Klei - algemeen > papierklei uitstoken

Heeft er toevallig iemand ervaring met het uitstoken van papierklei t.b.v. een bronzen afgietsel?
Dus een origineel van papierklei invormen (in gips), lukt dat of raakt het gips vervuild?
We gieten zelf (vacuum), wil dit gaan proberen, maar dacht, wie weet heeft iemand van jullie hier ervaring mee of van gehoord.
Erg mooi zoals iedereen hier zijn kennis en ervaring wil delen...

6 antwoorden

  • Ik heb gips wel gebruikt om een mal te maken van een papieren model.Het papier bleef later niet aan het gips vastzitten.Ik denk daarom dat een gips mal maken van een paperclay model wel zal lukken.

    Rob
    beantwoord
  • Raakte het papieren model niet vervormd, in de zin van dat er wel vocht uit het gips in het papier was getrokken, maar dat dat later weer was opgedroogd?
    Wat voor een soort papieren model was het?
    Voor bronsgieten moet het ingevormde model na 2 uur de oven in om uit te stoken en het gips mag dan niet poreuzer geworden zijn (kans dat het loslaat tijdens gieten en je gietingen vervuilt). En een model van gedroogde papierklei trekt waarschijnlijk heel snel vocht aan.
    beantwoord
  • Roswitha,het giet experiment betrof een wens (relief)kaart waarvan ik een testmal wilde maken door er gips overheen te gieten.B.v.ook het kopieren van papieren letters in gips is mogelijk.

    Het papieren model ging verloren bij het uit de uitgeharde gips mal verwijderen.Het papier was vochtig geworden.Een nat sponsje bood hulp bij het verwijderen van papier en papierlijm resten.Het relief was wel (in negatief)overgebracht in het (schoon gemaakte)gips.

    Ik heb geen ervaring met brons gieten maar vindt het wel een interessant procedé.Er wordt toch ook gebruik gemaakt van rubber, om een mal te maken van een (papier)klei model.Deze rubber mal wordt dan volgegoten met was,en om de was komt een kleimal.

    Dan wordt toch de was uitgestookt en niet het (papier)kleimodel,en op de plek van de uitgestookte was komt later het brons.

    Volgens mij lukt het niet om papierklei uit te stoken en is gips niet sterk te verhitten.Nogmaals ik ken het door jouw beschreven procedé niet,ik hoop dat je aan mijn reactie wat hebt.

    Rob

    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je reactie. Wat rubbermal betreft, dat klopt. Normaal gesproken maak je een rubber mal, gietwas erin etc. Maar je kunt ook direct iets uitstoken, bijv. een stukje hout. Daar hoef je dus niet eerst een mal etc. van te maken. Alleen moet dat object niet direct al het vocht uit het gips trekken, omdat het gips dan (waarschijnlijk) niet de juiste chemische reactie kan ondergaan. Een object van papierklei zou je op zich wel kunnen uitstoken omdat het schoon opbrandt.
    Gips kan overigens juist wel sterk verhit worden, dat is de vorm waarin het brons wordt gegoten. Maar daar gaan wel 24 uurtjes uitstoken overheen.
    Maar, ik ga het gewoon eens uitproberen, misschien niet uitstoken in de oven, maar kijken of het lukt met de vlam.
    Wordt vervolgd...
    beantwoord
  • Papierklei,
    Ik ben nogal enthousiast over het gebruik van papierklei. Zeer eenvoudig te maken: een toiletrol in water oplossen, één kg klei toevoegen, mixen, uitspreiden over een gipsplaat (waar de papierlaag vanaf is gehaald) om het overtollige water te laten opzuigen uit de klei, verzamelen in een pot en de papierklei is gereed voor gebruik. Ik gebruik het bij reparaties van mijn beelden. Zelfs biscuit gebakken beelden die ik wil wijzigen worden met de haakse slijper daar waar nodig ingekort en met de papierklei maak ik een nieuw stuk. Bij het weer biscuit bakken blijkt de papierklei zeer sterk te zijn en goed te hechten aan de eerste normale en al gebakken klei.

    Ik kan me echter niet voorstellen dat bij het uitstoken van het model de klei verbrandt of verdampt. Die zullen zeker behoorlijk wat resten achterlaten in het model voor het brons gieten. Ik gebruik altijd siliconen rubber malllen voor brons en polyester gietingen. Kijk maar eens op mijn site.


    beantwoord
  • Wally,
    Er zijn verschillende soorten papierklei en ik bedoelde het soort dat geen echte klei bevat.
    Overigens leuk dat je bij ons in het atelier was afgelopen zaterdag om te zien het het vacuumbronsgieten werkt. Daar krijg je heel mooie afgietsels mee, maar zoals gezegd is het zeker niet goedkoper dan op de traditionele manier gieten.
    De papierklei die ik bedoel heeft misschien meer weg van papiermache, welke tot op zeker hoogte toch ook waterdicht te maken valt. Ik heb tenminste wel eens gelezen dat ze daar vroeger arresleeen van maakten. Leek mij nog niet zo simpel, dan moet het toch afgewerkt worden met iets wat het waterdicht maakt. Heeft iemand daar wel eens van gehoord?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.