ALGEMEEN > Klei - algemeen > Klei uit Cordes

Kan ik gedolven klei, inmiddels kleipoeder, zonder toevoegingen gebruiken voor het handvormen. Ik heb de klei nog niet gezeefd. Graag een berichtje en alvast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Rita, na het zeven maak je een staaltje met dit poeder door toevoeging van water tot de juiste plastische en kneedbare verhouding. Rol uit tot een worstje en plooi dit. Indien dit barstjes gaat vertonen is dit nog niet geschikt. Dan is de vraag op welke temperatuur je daar mee wil werken. Deze klei meer plastisch maken kan door toevoeging ( in poedervormtoestand ) van bentoniet. ( 2-5 % droog gewicht )
    beantwoord
  • Ah zo dus Lucien! Ik stook op 1040 of 1140 de keuze is nog niet gemaakt. Waar moet ik dan rekening mee houden?
    beantwoord
  • Rita, eerst kijken of de klei plastisch genoeg is. Vandaar bovenstaande proef. Dan het staaltje bakken op de gewenste temperatuur, bv. op 1040 en/of 1140. Als het staaltje helemaal droog is markeer je exact de lengte van pak-weg 10 cm. Na de eindtemperatuur kan je zien hoeveel deze klei gaat krimpen. En dan doen we weer een stapje verder. Je kan ook gelijk checken hoeveel water het nog opneemt. ook belangrijk. En de uiteindelijke kleur zonder glazuur. En de sterkte ( of het niet snel gaat breken. Nog werk aan de winkel. :-)
    beantwoord
  • Ik ga maar eens aan het werk. De klei is nu geel ik verwacht dat het rood wordt. Ben benieuwd. Je hoort nog. Komende week heb ik een biscuitstook.
    Dank je wel Lucien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.