ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Recept voor spierwitte engobe

Ik zoek een recept voor een spierwitte engobe. Engobe van K123 wordt gelig. Als proef heb ik een witte engobe van Botz gebruikt, deze blijft inderdaad spierwit.
Omdat dit een dure oplossing is, zoek ik een alternatief.
Graag een berichtje en alvast bedankt.

15 antwoorden

  • Rita, je moet er wel de gebruikstemperatuur bij vermelden.
    beantwoord
  • Ja sorry, kan handig zijn...
    Ook hiervoor geldt 1040 of 1140 graden.

    beantwoord
  • Sorry Rita, nu heb ik je nog vergeten vragen of het een engobe moet zijn om op ongebakken of gebakken klei aan te brengen.
    beantwoord
  • Tja nu bedenk ik me natuurlijk dat mijn sinterengobe ook niet echt wit wordt.
    Dus Lucien als je me daar ook mee kunt helpen.

    De bedoeling voor nu is een gewone engobe voor leerharde klei.

    Fijn dat je me even wilt helpen.
    beantwoord
  • Rita, ik ga er van uit dat je niet met witbakkende klei werk. Om een wit slib op ongebakken klei aan te brengen kan je best uit gaan van een zo wit mogelijk bakkende gietklei voor aardewerktemperaturen. Hierbij voeg je op 1 kg gietklei 20 tot 40 gram Tinoxyde aan toe. Je kan ook uitgaan van poederklei en daar 20 gr./kg Tinoxyde aan toevoegen met wat toevoeging van CMC. Nooit stoken met een totaal afgesloten oven, maw. het verluchtingsgat bovenaan niet sluiten.
    beantwoord
  • Lucien, ik word hier helemaal blij van.
    Natuurlijk, tinoxyde. Gewoon nooit aan gedacht.
    Met CMC bedoel je o.a. optapix (even gegoogled.
    :-).
    Geen merknamen..
    Dit moet lukken, dank je wel hoor.

    beantwoord
  • Rita, we denken met je mee. ... en juist, ik geef geen merknamen. :-)
    beantwoord
  • Hallo Rita,
    Het lastige van aardewerkklei is dat daar veel krijt in voor komt. Dat zal er voor zorgen dat een engobe van dergelijke klei vaak gelig wordt. Je zou bijviirbeeld een gietporseleinklei als uitgangspunt voor de testen kunnen gebruiken.
    beantwoord
  • Michel, wil je nu aan Rita duidelijk maken dat mijn voorstel niet deugd ?
    beantwoord
  • Dat is dus de reden! Krijt. Nu begrijp ik de reden, nooit aan gedacht.
    Ik ga het testen maar past de gietporseleinklei op de K123? Temperatuur: hoger stoken?
    Dat vraag ik maar even voordat ik enorm de mist in ga.

    Erg fijn dat je me dit nog even stuurt Michiel.
    hartelijke groet.
    beantwoord
  • Als ik het goed gelezen heb, bak je de k123 tussen de 1040 en 1140c.Nu is de k123 een algemene klei die tussen de 1000 en 1280 gebakken kan worden.

    Een klei die mooi (krijt)wit bakt en ontworpen is voor aardewerk is de k140(1150C) of de k147 met fijne chamotte.Mogelijk dat je de k123 nu gebruikt voor het hoge chamotte gehalte,chamotte is echter ook los te koop en bij te voegen.

    Persoonlijk vindt ik een glazuur gebakken op de k147 of de k140 mooier uitkomen dan op de k123.Ook treedt bij de k123 makkelijk craquelure van het glazuur op.Ik weet niet in hoever een engobe met tinoxide erin van invloed is op een(gekleurd) glazuur,dat er nog bovenop komt.Zou je moeten uit testen.

    Rob
    beantwoord
  • Tinoxyde is niet enkel de beste ' witte reus ', maar heeft ook nog de eigenschap om kleur op te frissen én vast te houden. Tinoxyde heeft geen enkele invloed op kleurvormende oxydes. Calciumoxyde gaat wél de kleuren waar ijzeroxyde in zitten laten vergelen. Bekend fenomeen is, hoe meer er calcium in baksteenklei zit, hoe geler die zal bakken. Als men Veurne in België bezoekt, zal men merken dat alle gevels okerkleurige baksteen hebben, en rond de Rupel-streek enkel hevig rode baksteen te zien is. In witbakkende klei heeft calcium geen invloed betreft vergeling. ( wel een transparante glazuur wat loodoxyde bevat )
    beantwoord
  • Lucien,een transparante witte reus schijnt door! Ik kijk zo tegen het probleem van een engobe aan, die- en de kleikleur moet afdekken,- en wit moet zijn;

    (Tinoxide hoort zeker thuis in de receptuur voor deze engobe,daar ben ik het zonder meer mee eens.)

    Alleen het recept dat je opgeeft in combinatie met aardewerk klei(gebakken rond het sinterpunt van 1150c,+ de tinoxide smelt ) geeft een nogal 'transparante' engobe.

    Deze engobe iets te dun aangebracht schijnt door.Een bovenliggend glazuur versterkt dit effect nog.Iets te dik kan deze engobe door een verschillende krimp ten opzichte van de k123 ,gaan loslaten.

    De vraag luidt toch hoe bedek ik een ongewenste kleikleur?In plaats van aardewerkklei zou ik dan, op 1150c, het minder transparante kaolin (porseleinklei=hoger sinterpunt) adviseren.Dit geeft een betere dekking en is ook puur wit.

    De tinoxide wil ik handhaven(voor een zacht wit) in het recept, alleen in een lagere dosering.Daarnaast graag zirkoonoxide of zirkoonsilikaat(lage krimp) in het recept ,voor zijn hoge dekking,zijn harde wit, en zijn lage krimp.Uiteraard dient ijzer vermeden te worden.

    Een onderdeel van de vraag was ook een goedkope engobe.Vergelijk dan maar eens prijzen.Nogmaals tinoxide is zijn geld zeker waard.

    Rob

    beantwoord
  • Rob, blijkbaar hebt u het over een ander tinoxyde, gezien mijn tinoxyde nooit deel zal uitmaken van de smelting. Waarom ? Het smeltpunt van tinoxyde ligt op 1930 °C. Waarom wit aardewerk ? Omdat de werktemperatuur een aardewerkklei toelaat hier een gepast engobe mee te maken. Het sinterpunt van porseleinklei ligt te hoog en zal er van loskomen door het krimpverschil. Men heeft er dus alle baat bij een klei te kiezen wat door eventuele sintering zich het best gaat hechten én een dekkend wit geeft door toevoeging van tinoxyde. Deze engobesamenstelling mag rustig dun aangebracht worden en zal niet ' doorschijnen ' en ook niet vergelen. En waarom tinoxyde toevoegen in een lagere dosis is mij een raadsel. In elk geval zal, zelfs met aanbevolen dosis, men een stukken goedkopere slib bekomen dan de kant-en-klare.
    beantwoord
  • Intressant is ook deze discussie;

    http://www.potters.org/subject101015.htm

    Hier worden nog meer suggesties aangedragen voor een witte engobe.

    Rob

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.