ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Transparant glans glazuur 1250

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb er al veel nuttige tips vandaan gehaald. Ik ben al een tijdje aan het emmeren om een goed steengoed basisglazuur te verkrijgen welke zo eenvoudig en universeel mogelijk is. Beste uitkomst tot heden is:
Veldspaat 46,0
Ball Clay 14,6
Wollastoniet 19,1
Kwarts 20,3
Colemaniet 2,0
Stook vanaf 1150 met 50 graden per uur en op 1250 een uur pendelen.
Met oxides, vooral kobalt, is dit een prima recept. Als transparant ben ik niet tevreden. Er onstaat een melkachtige witheid, vooral in een iets dikkere laag. Ik wil het glazuur over engobes gebruiken en wil hem dus 100% transparant hebben.

Wie helpt me verder?

9 antwoorden

  • Ilco, probeer eens het Colemaniet ( CaO.1,5 B²O³ ) te vervangen door Lithiumboraat ( Li²O.B²O³ ).
    beantwoord
  • Ik had al getest met Lithiumcabonaat, maar de echte verbetering in het recepet kwam toen ik de Boor toevoegde. De combi door Lithiumboraat te gebuiken zou inderdaad weer een stap vooruit moeten zijn. In ieder geval hoogglans, de transparantie moet uit de test blijken.
    beantwoord
  • Alleen nog ff een adresje waar Lithiumboraat te verkrijgen is. Help?
    beantwoord
  • Ilco, Ik denk dat door Wollastoniet ( CaO.SiO²) en Colemaniet ( CaO.1,5 SiO² ) er een overdosis Calcium wordt aangevoerd en deze zich als antiflux gaat gedragen. 2% Lithiumboraat zou het CaO wat verminderen, zonder het uitschakelen van het beetje Booroxyde en dit als trigger kon optreden door zijn sterk alkalisch karakter. Boven de 1200°C wordt lithium vluchtig, maar zou zo reeds het smeltproces eerder in gang hebben getrokken. Veldspaat verhogen en Wollastoniet verlagen met elke % kan ook reeds de balans doen omslaan. Succes.
    beantwoord
  • Ilco, nog dit: het is zinloos boven de 1200°C met 50°C/uur te stijgen. Geef maar vol vermogen. Het pendelen op max. temp. moet ruimschoots volstaan.
    beantwoord
  • Voor Lithiumboraat zie elders in dit forum o.a. via de link:
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=3393
    bij het bericht geplaatst op 23-03-05 16:34
    beantwoord
  • Ilco, ik heb nog een glazuur-recept wat geschikt zou kunnen zijn als je er niet uit komt. Transparant glans SK 8 ( 1250°C )
    - Kaliveldspaat......50,0
    - Krijt.....................19,2
    - Kwarts................17,3
    - Kaolien.................7,7
    - Zinkoxyde............3,8
    - Bentoniet...............2,0
    beantwoord
  • Die Lithiumboraat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, ik had ff mijn oogkleppen op. Gewoon het glazuur herberekenen met Lithium uit een andere grondstof. Ik denk dat ik Petaliet pak, misschien prijstechnisch niet het slimste gezien dat het hoofdzakelijk een hand zand is voor best een paar Euro's. Maar wel nieuw voor mij dus des te leuker.

    Iets minder CaO ten gunste van de SiO verminderd ook craquele. Volgens mijn laatste formule zitten er, als er geen oxide word gebruikt, nog scheurtjes in. Dat komt deels ook omdat ik een ongeduldig mannetje ben die te snel met zijn nieuwsgierige vingertjes in een nog te warme oven zit (LOL).

    Dank voor het alternatieve recept Lucien. Met zink is natuurlijk wel een heel andere route, maar dat staat nog wel op mijn verlanglijstje. Ik heb wel de neiging om het krijt en kaolien te vervangen voor Wollastoniet en Ball Clay. Scheelt scheuren en bubbels. Juist om pinholes te voorkomen stook ik ook de laatste 100 graden met 50 per uur en heb een beetje Lithium geïntroduceerd. Alles om de glazuur maximaal de kant te geven. Aan de andere kant kan het ook niet anders wegens het feit dat het opstooktraject van een TC405 computer (nah) slechts in twee delen kan en niet in drie. Het is nog een ander project dit te verbouwen dat er een laptop aankan om te meten en schakelen. Ook handig tegen de tijd dat ik met kristalglazuren ga spelen.

    Ik zet een kwadrantproef in elkaar en laat de resultaten nog weten. Zover bedankt voor de hulp.
    beantwoord
  • Hahaha, leuke posting Ilco.
    Wel juist wat Petaliet betreft, meer zand dan Lithium. Maar het experiment waard. Of het gunstig is craquelé te minderen ben ik niet zo zeker. Te veel aan Calcium gaat ten koste van de transparantie en werkt dan als andiflux door de grenswaarden die zijn overschreden. Boor helpt in kleine hoeveelheden, gezien deze zich tweeslachtig gaat gedragen. Als er te weinig zuurvormende ( bv. SiO² ) zijn, springt die bij. Te weinig amfotéren ( bv.Al²O³) gaat die daar in mee. Zowat de ridder op het witte paard. Nu zijn er twee middelen om het craqueleren tegen te gaan: Hoog Al²O³- gehalte ( verlengd ook het smelttraject ) geeft " rek " aan het glazuur. Teveel SiO² gaat craquelé in de hand werken. Een even grote reden zijn de grondstoffen met veel moleculair gebonden water, zoals ball clay en ongecalcineerde kaolien. Veldspaten al in vel mindere mate en frittes helemaal niet. Langzaam afkoelen is enkel uitstel van executie en gaat na enkele dagen ping-ping beginnen doen. Je kan ook al preventief werken, met de temp.bisquitstook te verhogen. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.