ALGEMEEN > Ovens > Temperatuur bij Vingerling V220 vinden

Hallo,

Ik heb een Vingerling V220, deze heeft een draaiknop met standen van 0 tot 100 in sprongen van 10. Er is dus nergens iets af te lezen qua temperatuur. De gebruikershandleiding heb ik al gedownload van de site maar daar lijkt het erop dat je in 4 uren naar 100% stookt. Dit lijkt me veel te snel. Een normale stookcurve is rond de 8 uren als ik alles eens doorlees en doorneem. Ik kan dus nergens een temperatuur aflezen. Zijn er mensen die ook een dergelijke oven hebben en hier een stookcurve al bij hebben "uitgevonden"?
Ik hoor het graag.

Groet, Wilma
gevraagd

3 antwoorden

  • Wima,
    Die knop met sprongen van 10 is de vermogen-knop. Hoe hoger het cijfer, hoe meer vermogen je geeft. Als je deze knop gelijk op 100 zet, gaat die uiteraard bij vol vermogen in 4 uur zijn max.temp. zal bereiken.
    Wat heb je nog nodig:
    - een thermokoppel met afleetoestelletje. Kost een habbekrats. Zo kan je aflezen in welke stand, welke temp. stijging je verkrijgt. De eerste 600°C met een gemiddelte van 100°C en nadien vol vermogen met eventueel nog na-pendelen.
    - als je er niet de hele tijd wil blijven tot de max.temp. is bereikt, kan je er ook nog een kiln-sitter op monteren ( deze wijze van stoken schakeld ook gelijk het pendelen uit en is elke stook reproduceerbaar.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Bedankt voor je reactie. Ik heb het net even bekeken en vervolgens opgezocht op internet. Volgens mij zit er inderdaad een soort van Kiln-sitter op omdat er een palletje in zit die spanning aangeeft waar je inderdaad een cone op kunt leggen. Dit maakt het stoken dan iets makkelijker denk ik. Op deze wijze hoef je ook niet te pendelen? begrijp ik uit jouw verhaal?

    Groet, Wilma
    beantwoord
  • Wilma, als er een kilnsitter op zit kan je dat best erkennen doordat er in de oven twee platte staafjes zitten in V-vorm en één rond staafje erboven wat beweegbaar is en aan de buitenzijde daardoor een" haakje" kan bewegen. Onder dit haakje zit een klepje dat nu op een indrukbare knop rust. Als je dit haakje ophaald naar boven, kun je met dit haakje deze klep ( hamer ) vasthouden. Langes de binnenkant van de oven kan je dit haakje blokkeren door er een mini-cone tussen te schuiven. Werkt zo of je een lucifer tussen drie vinger kunt breken ( in dit geval zal de cone doorzakken bij smelting. kan je nog volgen ?)
    Pendelen is een lapmiddel en heeft men met werken met smeltcones niet nodig omdat die enkel reageren als alle drie de voorwaarden ingevuld zijn. Ik heb dit reeds ergens gisteren op een ander lijntje uitgelegd. Is dit nog niet zo duidelijk, laat maar weten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.