ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > pyrometer

Waar kan ik deze voor een schappelijke prijs aan schaffen?
Of zijn er andere mogelijkheden of ideeën om de temperatuur te meten?

8 antwoorden

  • Beste Ivonne,

    Voor een pyrometer kun je het beste informeren bij de diverse verkopers daarvan. Op de website van klei vind je een overzicht bij de adverteerders. De meeste hebben een website dus dan weet je ook meteen de prijs.
    Er is een prijsverschil tussen de pyrometers let op de maximumtemperatuur. Die tot 1200 C gaan zijn goedkoper.
    Je kan de temperatuur ook controleren met kegeltjes.
    Deze smelten bij verschillende temperaturen.
    Het werkt als volgt.
    Je zet drie kegeltjes die een verschillende smelttemperatuur hebben voor het kijkgat van je oven.
    bv 1020 C 1040 C 1060 C
    De middelste is de temperatuur waarop je af wilt stoken.
    Als de eerste begint om te gaan dan ben je bijna bij de eindtemperatuur, als de tweede gaat dan ben je er en als de derde gaat dan is de oven te warm geworden.
    Er zijn nog andere systemen zoals Buller ringen maar die zijn alleen voor industrieel gebruik.

    succes
    beantwoord
  • Bedankt voor het advies
    beantwoord
  • Surf eens rond op het net, want er zijn grote prijsverschillen (nog los van tot 1200 of boven 1200 graden). Het goedkoopste (voor hobbiisten) is een thermokoppel met kabel vinden en een gewone multimeter kopen. De temperatuur (verschil in weerstand) ijk je een keer bij iemand met een echte pyrometer en klaar.
    beantwoord
  • een thermokoopel met kabel en dan een multimeter????? waar kan ik dat kopen? kun je me uitleggen hoed dat dan werkt?
    groetjes Evelien
    evah@quicknet.nl
    beantwoord
  • beste Evah

    gisteren zak ik bij de elektrogroothandel een mutimeter liggen voor nog geen € 10,00.
    een thermokoppel met draad kun je kopen bij de keramiekgroothandel zoals ,silex keramikos artie robbelien e.d
    beantwoord
  • Hoi Hans, bedankt voor je info. Ik heb per ongeluk een oven met 360 volt aangeschaft. Kan ik die op 220 volt laten draaien via een transfromator ofzo? Weet jij dat?
    groet Evelien
    beantwoord
  • Dag Evah

    een oven op krachtstroom (380 volt) is voor zover ik weet niet om te bouwen naar 220 volt.
    Je zult dus krachtstroom aan moeten leggen

    beantwoord
  • Bedankt voor je info. Ik ben mooi in de aap gelogeerd, maar ja ik biedt hem wel aan via Marktplaats.
    Groetjes Evelien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.