ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur barst op papierklei

Ik heb op mijn cursus met papierklei, Creaton 234, een vierkante doos, 10x10 cm, gemaakt. Wanddikte 4 mm. Na de biscuitstook alleen de binnenkant geglazuurd met VEKA 1165 mat wit d.m.v. gieten. De bodem was misschien iets aan de royale kant geglazuurd, de zijwanden hadden een dunner laagje. De glazuurstook is met een traag opstookprogr. naar de 1050 graden gegaan en heeft ook een rustige afkoeling gehad. De oven is pas met 23 graden geopend. Maar de glazuur is op de bodem en in de zijwanden jammer genoeg gebarsten. Het tikken in de glazuur ging 's avonds nog even, spannend, door. Heeft dit misschien met de soort klei te maken, of met alleen glazuur op de binnenkant? Ik wil met een volgende stook de buitenkant gaan glazuren. Wat gebeurt er dan met de gebarsten binnenlaag? Of is de glazuur niet geschikt?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
gevraagd

1 antwoorden

• Te dik glazuren zou hier de oorzaak kunnen zijn.Voor dat je begint met het glazuren, moet je de dikte van het glazuurmengsel controleren,en ongeveer weten hoe poreus je scherf is.

Het werk met een kwast en kwastglazuur aanbrengen, zou ook een optie kunnen zijn,voor een gelijkmatiger opbreng van het glazuur.

Het kan ook met de combinatie klei en glazuur te maken hebben dat craquelure optreedt.Eeen andere klei of een ander glazuur kan dan minder craquelure geven.

Rob

beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.