ALGEMEEN > Klei - algemeen > Papierklei na biscuitstook niet meer rond en glad

Ik ben enthousiast begonnen met Paperclay, Creaton 234.
Voor mijn eerste werkstuk heb ik in een gipsmal een ronde bol gemaakt. De bol opengesneden voor het deksel. Langs de potrand kwam nog een rand met aardbeien. De pot was echt mooi rond en glad. Na de biscuitstook echter niet meer! Op sommige plekken was het oppervlak erg onregelmatig geworden en ik kon ook dikke lijnen zien waar de kleidelen aan elkaar waren bevestigd bij het maken van de pot. En het deksel paste natuurlijk ook niet meer.
Ik heb uren geschuurd met een driehoekschuurmachine om de pot weer glad te krijgen. Is redelijk gelukt.
Maar hoe kan dit ontstaan. Is het een ongeschikte vorm? Is 5/6 mm misschien een te dikke scherf voor papierklei? De slib had ik aangemaakt met water i.p.v. azijn, is dat de oorzaak? Of...? Of...?

19 antwoorden

  • Wat zou kunnen is dat het werkstuk te snel gedroogd is.Door de meer 'open' structuur van de (papier)klei droogt deze klei sneller als klei zonder deze toevoeging.

    Later tijdens het bakken ontstaat dan vervorming.Het werk b.v. in een deels afgedekte emmer, langzamer laten drogen zou een oplossing kunnen zijn.

    Het model dat uit de gipsmal komt zou inderdaad gevoelig kunnen zijn voor vervorming.Als dit een gekochte mal is ,zal hier toch wel rekening meegehouden zijn tijdens het ontwerp,naar ik mag hopen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Hermine,
    Ik heb nu voor de eerste keer paperclay gestookt op 900 graden en heb geen problemen gehad met vervormingen etc. Ik had doosjes en kokers in de oven gedaan en deze zijn er zonder problemen uitgekomen, dus wat er bij jou fout is gegaan is mij een raadsel.
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Rob,

    Het te snel drogen van de klei zou in dit geval alleen tijdens het maken van de bol in de gipsvorm, hebben kunnen gebeuren. Het verdere droogproces is heel langzaam, goed ingepakt onder plastic, verlopen.
    De mal is een doodgewone halve bol, waarin je je klei steeds verder draait tot je een hele bol hebt. Simpeler kan haast niet.

    Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
    Hermine
    beantwoord
  • Ginie,
    Jij hebt meer geluk dan ik. Ik heb trouwens later een vierkante doos met deksel gemaakt van papierklei. Die kwam prima uit de oven maar had later weer een barst in de glazuur. Ik ben dus nog niet zo enthousiast over papierklei. (zie glazuurproblemen)
    Bedankt, Hermine
    beantwoord
  • Hallo Hermine,
    Hoe de test na de glazuurstook is kan ik nog niet zeggen want ik wil de oven morgenavond aandoen en dan weet ik het resultaat pas over 2 dagen. Je hoort nog van me,
    groeten Ginie
    beantwoord
  • Hallo Hermine,

    Ik heb mijn werk van papierklei uit de oven gehaald en moet tot mijn teleurstelling melden dat de doosjes toch vervormd zijn. Ze willen nog wel open, maar ze zien er niet zo mooi strak uit als degene die ik al eerder had gemaakt van witte klei met chamotte van 20% en 0,2 mm. korrels.
    De andere werken hebben geen vervormingen ondergaan en zien er prima uit!
    Graag zou ik op de hoogte worden gehouden van jou bevindingen met papierklei!

    Groeten Ginie

    NB: ik had de oven op 1200 gr.!
    beantwoord
  • Ginie,
    Toch altijd weer verrassend als je de oven open doet.
    Ik heb inmiddels wel weer een werkstuk gemaakt van papierklei, met heel veel kleine onderdeeltjes. Het staat te drogen (is nu trouwens heel kwetsbaar). Dus voorlopig kan ik niets melden.
    Groet, Hermine
    beantwoord
  • Hoi Hermine,

    Ik wacht af hoe het werk van je gaat worden in de oven, maar dat zal nog wel even duren.
    Heb zelf een bol gemaakt uit 2 gipsen mallen en deze aan elkaar bevestigd, en er daarna een gezicht in gemaakt van papierklei. Het ziet er goed uit, en ook dit moet nog drogen en daarna moet ik eerst eens zien hoe ik de oven weer volkrijg want ik heb gisteren de oven pas weer aangedaan voor bisquitbakken. Maar ook daarin zit een werkstuk wat ik met beide soorten klei aan elkaar heb bevestigd.
    Ben zeer benieuwd of het gelukt is...., morgen de ovendeur open!!!
    Je hoort nog van mij,

    groeten Ginie
    beantwoord
  • Hallo Hermine, (even iets anders sorry allemaal). Bij toeval zag ik uw naam hier kan het zijn dat u een nicht bent van mijn vader Hans? Sorry voor het storen, mijn email is jhpaans@hotmail.com
    beantwoord
  • Rob,
    Ik ben net begonnen met porceleinpapierklei. Wandtegels. Maar daar heb ik van Lucien al antwoord over.
    Nu lees ik deze discussie. Begrijp ik het goed dat je papierklei veel langzamer moet laten drogen dan gewone klei? Ik wil ook met gewone papierklei werken, dus wel handig eea te weten.
    Vast bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik ben net nieuw in deze vorm van klei en heb al heel wat gelezen op het forum. Wat ik niet begrijp is dat er steeds beweerd wordt dat paperclay veel sterker is en dat ik lees op het forum dat dat niet zo is. Ja, wel in ongebakken vorm maar later niet.
    Wat is nu waar en niet waar?
    Ik heb porceleinpaperclay (ook de andere) en heb hier ornamenten mee gemaakt gebakken op 1150. Zelf denk ik: GOED., maar nu hoor ik dat je dit tenminste tot 1250 moet afbakken! Is dit zo? En waarom?
    Mijn oven heeft een probleem met hoge temperaturen, las dat Scarva porceleinklei met 1150 genoegen nam, dus dacht: JA.
    Mijn gebakken wandtegels zijn goed, maar .... mogelijk kan het beter, of....
    Lees graag verder, want ik ben de draad kwijt.
    beantwoord
  • Rob,
    Mag ik in algemeenheid zeggen dat (porcelein)papierklei veel langzamer moet drogen dan gewone klei, omdat deze dan anders eerder scheuren gaat vertonen?
    Ik heb wandtegels gemaakt en deze aan de achterzijde uitgehold, deze vertonen allemaal aan de achterzijde scheuren (al besproken op de forum!). Ik ben er van overtuigd dat dit met gewone klei niet zou gebeuren.
    Dat maakt het zo vreemd: Papierklei is zo flexibel, sterk, makkelijk etc. wordt gezegd, maar ik denk voor de gewone kleimens dat dit zo anders werkt dan klei, zodat er veel problemen kunnen ontstaan.
    beantwoord
  • Hanneke, papierklei is normaliter mechanisch sterker dan gewone klei om volgende reden: - Bij de fabrikatie vertrekt men met klei in vloeibare toestand. De kleipartikels gaan zich dan rangschikken rond de papiervezels en vormen een hierdoor een regelmatiger structuur. Na het branden bestaat de scherf dan als het ware uit microscopische buisjes. - Door deze mini-buisjes-structuur zal de warmte beter hebben kunnen doordringen. Vergelijk het met een groot boerenbrood bakken en een korf croissants onder zelfde omstandigheden gebakken.
    Men heeft porseleinklei voor verschillende temperaturen. Volg de voorschriften die Scarva geeft. De ondergrens zal volstaan, maar zal nog in een zekere mate poreus zijn. De bovengrens is normaal het sinterpunt van de klei, en deze overschrijden kan vervorming ( door smelten ) geven.
    beantwoord
  • Hanneke, bij het drogen van papierklei moet men bedenken dat papier langer het water zal vasthouden. Dit zal zeker geen probleem vormen bij dunwandige stukken, maar bij wanden dikker dan 1 cm kan dit problemen geven als het drogen te snel gaat. Voor een gelijkmatig drogen te bevorderen kan je de werkstukken afdekken met krantenpapier. Hierdoor ontstaat minder droge-luchtstroom.
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,
    Mijn ervaring met gegoten porselein in algemeen is dat het langer moet drogen dan aardewerk.Ook is porselein moeilijker te verwerken dan aardewerk,zeker geldt dit mijns inziens voor tegels.Ik koop daarom mijn tegels kant en klaar bij de bouwmarkten, en snij ze op maat.De keuze is enorm, van geglazuurde tegels tot mat porcellanato(matte porselein tegels).Daarna beschilderen en/of een relief(je)aan vast glazuren door opnieuw de tegel te bakken.

    Rob
    beantwoord
  • Het blijven voor mij veel vragen...
    Ik heb wandtegels gemaakt 25x25 1,5 cm dik, de hoeken verzwaard om optrekken te voorkomen. Te snel laten drogen denk ik, want nu was het midden omhoog getrokken en had ik dus nog steeds geen vlakke tegel.
    Ik wilde te tegel tussen twee platen hout, afgedekt met papier laten drogen, maar ik denk dat dat erg lang duurt, of toch een idee?
    Bij klei pak ik alles altijd in plastic en open langzaam steeds iets meer om vervolgens te verwijderen. Bij deze porcelein papier klei droogt de klei in plastic niet, het blijft heel kneedbaar.
    Alles is zo anders.
    Ik begrijp van Lucien dat ik met papier moet werken. Ga dat proberen, want ik wil zeker met deze kleivorm verder.
    Overigens, wat ik vergat, in een boekje over papierklei las ik dat porceleinpapierklei snel moet drogen, aan de buitenlucht....
    beantwoord
  • Rob,
    Ik heb enkele jaren geleden keramische tegels gekocht bij de Hazelaar. Ze nooit gebruikt. Uit jouw verhaal maak ik op dat jij er bijv. relief aan vast glazuurt. Zou ik er ook met porcelein papier klei op kunnen werken en de tegel dan bakken? Zou de klei dan vastbakken? Heb jij hier ervaring mee? Of kan ik beter het werkje bakken en vastlijmen op de tegel?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, de papierklei-toevoegsels gaan zich daar niet aan hechten. Je kan deze wél met wat glazuur in de glazuurbrand eraan vastbakken of gewoon verlijnen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Omdat je de papierklei ook op gebakken klei kan gebruiken, kwam deze vraag in mij op. Ik wil geen glazuur gebruiken, dus ga ik verlijmen.
    Dank voor je antwoord,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.