ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wit word roze

Hallo,
Heb een mooie basisglazuur (27 spodumeen, 32 krijt,4.5 NeSe,27 kwarts, 9.5 kaolien) voor steengoed 1230 a 1240°c.
Voegde er 8% tinoxide en 8% zinkoxide en dit geeft een mooi roze glazuur ipv de bedoelde wit.
Laat ik de zinkoxide weg om het roze te laten verdwijnen?
Alvast bedankt.
gevraagd

8 antwoorden

  • Willy, dit is wel zeer raar voor mij. Ik zie in het basisrecept geen kleurvormende oxydes en ook niet bij de toevoegsels. Geeft het basisrecept een mooi wit glazuur zonder toevoeging van Zink of Tin ?
    Zinkoxyde is een smelt-element en moet door toevoeging aan het basisglazuur het smeltpunt duidelijk verlagen. Tinoxyde zorgt voor een wit-opaak effect op het glazuur, maar zal op het smeltpunt weinig invloed hebben. Het roze worden van het glazuur zou kunnen te wijten zijn aan een onzuiverheid in één van de grondstoffen of neergeslagen kleurvormende oxydes op de ovenwanden. Het roze effect komt vermoedelijk van mangaanoxyde. Heb je dit roze op donkerbakkende klei of op alle klei ?
    beantwoord
  • Heb dit op mooi witte klei.
    Bak wel zeer regelmatig zwarte klei van colpaert op 1080 in deze oven.
    beantwoord
  • In vorige glazuren een keer chroom gebruikt?
    beantwoord
  • Chroom rose wordt teniet gedaan door het zinkoxide Let
    Misschien is een proef maken met zirkoonsilicaat in plaats van tinoxide een idee.
    Het wordt niet zo mooi wit als met tinoxide maar dan heb je enige houvast.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, het was aanvankelijk de bedoeling dit roze te vermijden en niet te behouden. Er zit helemaal geen chroom in dat roze zou moeten opwekken.
    beantwoord
  • Dat was me duidelijk Lucien
    Het was eigenlijk een antwoord op de veronderstelling van Let of er misschien in een vorige stook chroom was gebruikt.

    Frans
    beantwoord
  • Heb zelfde basis glazuur met enkel 10% tinoxide en 3% rutiel toegevoegd daar het gebroken wit mag zijn. Ben benieuwd, is deze nacht gebakken.
    Het is een brievenbus, het deksel is afzonderlijk gebakken en dit is licht roze. Heb het opgewarmd tot 60° en zo gespoten met de nieuwe glazuur. Deze droogde onmiddelijk op en is blijven hangen. Als de nieuwe glazuur goed is ga ik het deksel eens herbakken.
    beantwoord
  • heb je dit werk glad gemaakt
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.