ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Graag advies over glazuurrecept aanpassen

Ik gebruik het volgende glazuur, het is een donkere bronskleur (met metaalglans), gestookt op 1040 graden.
30 gram gele klei
40 gram mangaan oxide
20 gram fritte 1510
10 gram nepheline seyenite
6 gram koper oxide.
Zou het mogelijk zijn om de kleur lichter te maken ? Of kan dat niet door de grote hoeveelheid mangaan ?
Dit recept heb ik in een oud bericht op het forum gevonden, het zou voor 1120 - 1140 graden zijn.
Maar het gaat ook goed op 1040 graden.
De manier van stoken staat vast, ik volg een keramiekcursus en alles wordt tegelijk gebakken.
Peter

4 antwoorden

  • De tint van een aardewerk glazuur wordt veel lichter op biscuit gebakken porselein.

    Als de manier van stoken vast staat op 1040c, kan ook porselein op deze temperatuur biscuit gebakken een lichter effect geven(al is het effect minder dan wanneer het porselein transparant gebakken is).Ook zou je voor een wittere klei kunnen gaan.

    Wat je verder zou kunnen proberen is de hoeveelheid fritte wat opvoeren in je recept.Vraag is wel of dit het brons en metaaleffect goed doet.

    Een laag wit (onder)glazuur of een witte engobe onder je glazuur zou ook een optie kunnen zijn.

    Rob
    beantwoord
  • Dit glazuur gebruik ik al op witte klei.
    Ik bedacht me opeens, zou ik de gele klei niet door witte klei kunnen vervangen ? Bijv. wit klei poeder.

    Peter
    beantwoord
  • Peter,
    De ondergrond heeft op een ' metalic glaze ' geen enkele invloed. De gele klei bevat ijzeroxyde en helpt het bronseffect wat verkregen wordt door een overdosis mangaan met koper. Je kan wél de kleur van het ' metaal ' wijzigen door bv. koper door kobalt of ijzer te vervangen. Indien je deze oxydes gaat verminderen zal ook het metaal-effect verdwijnen en krijg je een bruin, rood, groen of blauw glazuur. Het beste resultaat voor het bekomen van een brons-effect-glazuur is op rood of bruinbakkende klei. Indien je een witbakkende klei gebruikt, en er op een plaats te weinig glazuur op zit, zal deze plek geen brons, maar bruin of iets dergelijks geven.
    beantwoord
  • Bedankt voor je duidelijke antwoord.
    Peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.