ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku

Een vraagje, kan ik een werkstukje raku stoken en daarna weer in de elecr. oven op 800gr bakken zonder dat het zwart verdwijnen zal? Ik wil er met multipen na de rakustook nog een decoratie op aanbrengen.
Alvast hartelijk dank.
Inez
gevraagd

6 antwoorden

  • Inez, als je met zwart het carbon bedoeld door het inroken ? Yep, dat is weg na een elektrische stook. ook geen goed idee om met een mult-pen op een raku-glazuur te werken. De kans is zeer groot dat, door de spanning die reeds op raku-glazuur zit, het 'glazuur' van de multi-pen er gaat afkomen.
    beantwoord
  • Daar was ik al bang voor dat het carbon, ja, zou verdwijnen. Bedoel je te zeggen dat wanneer je voor de rakustook de multipen gebruikt en meestookt het glazuur van de multipen er af zal komen? Zal ook wel bij 200gr hoger.
    Ik heb nu de letters verzonken en misschien geeft dat op zichzelf al een accentuering van de letters door de rakustook.
    En anders zal ik iets anders moeten verzinnen.
    Bedankt Lucien zover.
    beantwoord
  • Inez, ik bedoel met het afbladderen van de multi-pen-lijntjes na deze tweede stook. Raku-glazuur is meestal een glazuur met hoge krimp ( en daardoor ontstaat craquelee ). Door er nadien nogmaals een glasvormer op te brengen die nogmaals een andere krimp heeft gaat dit een effect geven wat je kan bereiken met naked raku. Het eerste raku glazuur wordt er als het ware afgetrokken door de krimpverschillen, denk ik. In elk geval is het carbon ( zwart ) wel verdwenen. Als alternatief; al eens met waskrijtjes gewerkt ?
    beantwoord
  • Duidelijk. Helaas vind ik waskrijtjes geen mooie lijnen geven.
    Hè, wat doe ik toch stom! Ik bedenk ineens, gewoon met waxresist natuurlijk. Tja.
    In ieder geval bedankt voor jouw reacties.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, het krijtje beitelvormig aanscherpen en werken op een niet glad oppervlak.
    beantwoord
  • Oké, ga ik proberen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.