ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur op buitenobject

Wie heeft ervaring met klei 1795 en bisquit bakken op 1220ºC om daar vervolgens een Botz glazuur op te doen en te stoken op 1040ºC. Voor de afwerking denk ik aan dichtingsmiddel DM001 (Keramikos).
gevraagd

2 antwoorden

• Deze klei is speciaal voor buiten.Als je nu zorgt dat het werk geen inwendige scheuren krijgt tijdens het boetseren en de klei biscuit gebakken wordt rond het opgegeven sinterpunt en voldoende lang( met het juiste stookschema en/of pendelen)lijkt het me dat je het dichtingsmiddel niet nodig hebt.

Ook het aardewerkglazuur valt vaak mooier en zonder haarscheuren uit op hoog gebakken (gesintert) biscuit.

Rob
    beantwoord
  • Willy,
    Je moet je niet teveel zorgen maken omtrent het type klei. Ik heb al meer dan 10 jaar Raku-gestookt werk in de tuin staan, winter en zomer. Er is geen spoor van schade. Zelfs als je dichtgesinterd werk buiten zet en er kan water ergens in blijven staan zal het werk stuk vriezen. Belangrijk is dat er nergens water in kan blijven staan, zowel binnen als buiten het werk. Uiteraard is gesinterd werk mechanisch sterker. Op de markt van Sint Niklaas België staat een gigantsch groot Sinterklaasbeeld in ..... lokale pannenklei en op aardewerk gestookt. ( keramist: Achiel Pauwels ) Niks schade na al die jaren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.