ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren mengen

Hallo allemaal:),
Ik koop altijd poederglazuren, meestal van Carl Jager. Nu heb ik spaansrood gekocht en vraag me af of ik dat kan mengen met wit zodat het rose wordt? En kun je zwart dan met wit mengen zodat het grijs word?
Ik kom steeds recepten tegen om glazuren zelf te maken maar waar kun je die grondstoffen kopen?
Dan heb je wrs een zeer nauwkeurig weegschaaltje nodig? Misschien beetje domme vragen maar ik ben een beginner:)
Groet Joke
gevraagd

12 antwoorden

• Hoi Joke
    Ik meng soms de poederglazuren van Ve-Ka, dat gaat goed, soms komen er hele mooie kleuren van. Carl Jager ken ik niet dus daar zou ik niets over kunnen zeggen qua mengen. Ik zou zeggen, probeer!
    Succes ermee, Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Dankjewel voor je snelle reactie Tiff!
    Meng je dan de poeders of maak je ze eerst apart met water en dan mengen?
    groetjes Jook
    beantwoord
  • ik meng ook wel eens de glazuren (welte). ieder keer weer een verrassend resultaat. gewoon uitproberen!
    gr
    beantwoord
  • Wanneer men kant-en-klare- glazuren koopt kent men niet de inhoud van het glazuur. De fabrikant houdt dit niet voor niets voor zichzelf. Ik bedoel daarmee dat men niet kan nagaan wat de ingrediĆ«nten zijn van het glazuur.
    Wanneer men dan een rood gaat vermengen met een wit dan werkt dit niet als waterverf.
    Rood met wit word roze bij waterverf en blauw met geel word groen. Voor glazuren is dit een verkeerde denkwijze.
    beantwoord
  • De grondstoffen, Joke, kun je kopen bij een groothandel in kleimaterialen. Adressen te vinden op dit forum/Internet. Te bestellen via Internet of je doet je licht op om een bezoekje te brengen aan een bepaalde groothandel, bij jou in de buurt.
    Je hebt inderdaad een goed weegschaaltje nodig om tot een goed resultaat te komen.
    beantwoord
  • De opmerkingen van Marrie zijn dan nog zachtjes uitgedrukt. Elk mineraal heeft invloed op het andere. Nog even mijn klassiek voorbeeld: Koperoxyde in een loodhoudend glazuur geeft groen, maar in een zuiver natrium-glazuur geeft dit paerzisch blauw. Als je de pech hebt twee glazuren te mengen van een verschillend type kun je wel degelijk voor verrassingen komen te staan, of je moet van verrassingen houden.
    beantwoord
  • O! Het staat nu al in de oven. Op zich houd ik wel van verrassingen.... Spannend als morgen de oven open gaat.
    Ik laat het weten.
    groet JooK
    beantwoord
  • Het is dus niet rose geworden, afgeflauwd rood, dat wel! Maar het ziet er mooi uit.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Inderdaad Joke je werkstuk is mooi geworden!

Ik ben het met Marrie eens over het onderling mengen van kant en klaar glazuren.Rood is bovendien nog een moeilijke kleur die zich vaak niet laat mengen.

Wat wel onderling gemengd kan worden zijn;gekleurde poeder en sinterengobes ,majolika,evenals diverse onderglazuur series, en pigmenten.Hier gaat dan vaak een transparant glazuur overheen.

Ook kunnen onderglazuren,majolika,pigmenten- al dan niet gemengd-, gebruikt worden als kleurstoffen voor een transparant glazuur of fritte.De poeder en sinterengobes kunnen ook dienen als (gekleurde)basis voor een mat(ter)glazuur.

Rob
    beantwoord
  • Intresant Rob,ik heb nog en aantal zakjes majolikapoeder liggen waar ik niet veel meer mee doe,ik zou ze wel willen mengen met transparant glazuur,wat is de verhouding majolika op transparant poeder?Ik neem aan dat dat eerst droog gemengd moet worden toch..
    m.v.g.Hannie
    beantwoord
  • Hallo Hannie,de majolika kan goed als pigment gebruikt worden om het transparante glazuur mee in te kleuren.De toevoeging ligt tussen de 2 en 10%, afhankelijk van de kleur, maar ook van de kleurintensiteit die je wilt gaan bereiken.

Ik maak er een kwastglazuur van,dit kan al in kleine hoeveelheden.Er moet dan wat glazuurlijm of arabische gom aan toegevoegd worden.

Een plastic koffie bekertje(of een ander afsluitbaar containertje) voor 1/3 met aangemaakt glazuur en hier dan een plastic eetlepel pigment bij kan ook.Wegen is uiteraard nauwkeuriger.Kijk uit met droog mengen voor het inademen van het poeder.

Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob,ik wil het ook als kwastglazuur gaan gebruiken.Ik ga wat kleurtjes aanmaken en dan eerst op een proefplaatje uittesten.Volgende week ga ik stoken dan leg ik het proefplaatje erbij,ik ben erg benieuwd..

Hannie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.