ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > GG202 op roodbakkende klei (16 SF willems)

Hallo,
ik plaatste een tijd geleden een bericht over een transparante glazuur op zwarte klei (9sf willems). Ik gebruik namelijk de transp; gl. KGS1 van willems maar ben niet tevreden met het resultaat op de zwarte en rode klei. Ook met een hogere bisquitstook (1000°) geeft deze glazuur op dikkere stukken veel belletjes en vergrijst de kleur van de klei zelfs als hij heel dun aangebracht is.
Heeft iemand ervaring met GG 202 op rode en zwarte klei. Ik wil vooral een neutrale glazuur die de kleur van de klei eerder intensifieert of warmer maakt maar er zeker geen afbraak aan doet. Mijn geliefde temperatuur is 1200 °c. Ik weet dat loodhoudende glazuren meestal een goed effect hebben op de kleur maar ik vermijd ook liever lood in mijn atelier.
Alvast bedankt!

10 antwoorden

  • Marjolein, transparante loodhoudende glazuren vergelen op wit aardewerk ( zie antiek potterie ), maar is hier niet aan de orde.
    Als de glazuurbelletjes zich voordoen enkel op de dikkere delen kan het er op wijzen dat er te snel gestookt is naar 1000°C zonder ventilatie. Ik mag hopen dat u ook bij de glazuurbrand het ventilatie-gat niet hebt afgesloten. Vergrijzing van de scherf wijst in die richting. Het is ook beter iets lager te stoken en wat te pendelen, zodat het glazuur de tijd krijgt zich ' te zetten '.
    beantwoord
  • Hallo Marjolein,
    Nu zie ik dat je een zwartbakkende klei gebruikt en deze waarschijnlijk op zijn maximale temperatuur bakt. Deze klei is eigenlijk een roodbakkende klei waaraan mangaandioxide is toegevoegd om deze zwart te laten bakken. Wanneer je deze klei boven 1060 graden bakt komt er uit het mangaandioxide zuurstof vrij dat zich in het glazuur kan manifesteren als luchtbelletjes. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar geen last meer van hebben wanneer je dit glazuur over een roodbakkende scherf gebruikt.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • ... wat zijn oorsprong heeft door te stoken zonder verluchting, zodat er een lichte reductie kan optreden, maar niks te maken heeft met de temperatuur. Vergrijzing wijst ook in die richting.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Ik stook mijn oven altijd met de ventilatieklep open. Ik stook bisquit tot 1000 nu en toch nooit rapper dan 100 °C per uur. Pendelen doe ik 15 minuten.. lijkt me ook redelijk lang?
    Die belletjes zijn zeker meer te zien op plaatsen waar de glazuur dikker
    staat. Dus waarschijnlijk zet ik hem ook iets te dik aan.
    Waar hij echter dun staat verdoft hij eerder de kleur van de klei. Ik kwam onlangs een geglazuurd kommetje uit spanje tegen waarop een glazuur zit die het rode van de klei eerder benadrukt dan doet afzwakken.. heel helder en mooi, Is dat automatisch een loodglazuur (dat vermoedde ik althans.)?
    beantwoord
  • Beste Michel,

    Is er een bepaalde temperatuur waarop uit de mangaan zuurstof vrij komt en heeft het zin om op deze temperatuur even te pendelen ??
    De zwarte klei wordt pas echt zwart op 1200 ° en zo heb ik hem het liefst.
    beantwoord
  • Marjolein, wat nog een reden kan zijn, nu ge het hebt over dik en dun glazuren, het een boor-rijk glazuur is. Iets lager stoken en iets langer pendelen. Uit ELK mineraal kan maar reductie ( vermindering van zuurstof ) optreden als er daadwerkelijk zuurstof-arm gestookt wordt.
    beantwoord
  • Beste Lucien en Michel,

    Eventjes verduidelijken hoor, de mangaandioxyde die zuurstof vrijgeeft tijdens het stookproces zoals Michel zegt gebeurd enkel bij een reductie-stook . ? begrijp ik dat juist .. ?

    Dan nog zou ik liever een stabiele en 'mooiere' basisglazuur vinden voor de rode klei. P2027 van vanleemputten heb ik net getest en die geeft al een beter resultaat, ook een beetje bruinig maar zonder de belletjes(ook beter op de zwarte klei trouwens).
    Ik denk ook dat ik zowizo transparante glazuren iets dunner moet gaan aanmaken in de toekomst.
    U kent geen glazuur uit de handel die goede resultaten (lees kleurbevorderend) geeft op rode klei ? ?
    Ik begin te geloven dat ik kleurbevorderend misschien moeilijk zal bereiken op 1200 °... Maar ik dweep nu eenmaal met steengoed..
    beantwoord
  • Marjolein,
    Mangaanoxyde kan enkel zijn zuurstogatoom verliezen onder reducerende condities.
    Roodbakkende klei geeft uiteraard al een beter resultaat. Wat nog een beter resultaat geeft is créme/witbakkende klei.
    Op de rode of donkerbakkende klei kan je best werken met een dekkend glazuur met tin als opaakmaker. Tinoxyde houdt de kleuren vast en zal het ijzeroyde/mangaanoxyde afschermen.
    Steengoedtemperaturen zijn wenselijk voor gebruikskeramiek. Als je op steengoedtemperatuur wil bakken moet er een geldige reden voor zijn, en niet enkel óm op steengoed te bakken. Moet je zelf uitmaken.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Dank voor je uitleg.
    Misschien was ik niet specifiek genoeg in wat ik bereiken wil: Ik wil niet een mooie kleur bereiken doormiddel van een dekkende glazuur op deze kleisoorten maar ik wil een transparante glazuur vinden die de kleur van de klei ten goede komt.. naar boven haalt of benadrukt. (dus ook niet door lichte engobes of ts er onder aan te brengen) De kleur van de roodbakkende en zwartbakkende klei bevalt mij het meeste als ik ze op 1200°c bak.. daarom zoek ik een mooie-transparante-steengoedglazuur voor op deze kleisoorten te gebruiken.
    hopelijk verandert dat de zaak?
    beantwoord
  • Marjolein, als de scherf ( zonder glazuur ) je het best bevalt op 1200°C, zal je lager moeten stoken mét glazuur om dezelfde kleur te krijgen. Op welke temperatuur zijn je ' Spaanse potten ' gebakken ?
    Blaasjes in donkerbakkende klei kunnen veroorzaakt worden doordat deze Pyriet kunnen bevatten ( ijzerox.+ Sulfide )en het Sulfide nog niet helemaal verdampt is. Stoken tot 950°C bisquit of/en pendelen op deze temp. kan helpen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.