ALGEMEEN > Tips > schilderen met (onder)glazuren/engobes

Met behulp van pigmenten,fritte en klei maak ik zelf mijn sinterengobes om op leerharde klei en biscuit te schilderen.Een nadeel is dat sommige pigmenten(en dus ook de zelfgemaakte sinterengobes) tijdens het schilderen er totaal anders uitzien dan na het bakken.

Dit bemoeilijkt het schilderen met meedere kleuren.De tip om een overeenstemming van de kleur van voor het bakken met de kleur van na het bakken te verkrijgen is;de aangemaakte sinterengobe of pigment in te kleuren met een waterverf.

De waterverf kleurt de engobe in de te schilderen kleur, en brandt weg tijdens het bakken.Het probleem van de zichtbaarheid doet zich ook voor bij het schilderen met diverse (poeder)onderglazuren zoals o.a.;blauw,donkerrood en paars.

Rob

4 antwoorden

  • Ik gebruik voedselkleurstof uit de Marokkaanse winkel, maar dan heb je natuurlijk slechts één kleur, zij het dat je wel kunt zien waar je geschilderd hebt.
    Ik doe dit ook door de wax, voor resist, trouwens.
    beantwoord
  • Keramir,dat idee van voedselkleurstof is helemaal zo gek nog niet.Mogelijk dat limonade siroop of kleurstof om waterijsjes te kleuren ook werkt.

    Met bruine en zwarte waterverf had ik het probleem dat deze niet volledig wegbakt tijdens het bakken.Nog een nadeel van waterverf is dat het niet te mengen valt met mediums op oliebasis.Ik kijk nu voor pigmenten die wel wegbakken maar dan in poedervorm.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Veel verven (zowel water- als olie-) worden ingekleurd met oxydes.
    Dit zijn pigmentverven (pigmenten: fijn verdeelde vaste stoffen).
    Niet zo gek dus dat deze kleuren niet geheel wegbranden.
    Goedkope, dikwijls Chinese waterverven ontlenen hun kleur aan "kleurstoffen".
    Dit zijn oplossingen (denk aan bietensap) en geen pigmenten.
    Op misschien een enkele uitzondering na zullen deze kleuren wél wegbranden.
    Op goedkope olieverven zou ik niet vertrouwen, omdat veel oxydes heel goedkoop zijn en dus ook veelvuldig in deze verven gebruikt worden.
    Met name voor de "bruinen" zoals omber en siënna, al dan niet gebrand.
    Deze kun je wellicht zó gebruiken in onderglazuren op oliebasis, als je tenminste rekening houdt met het residu.
    Beetje technisch verhaal, maar misschien kun je er wat mee!

    met groet,

    Frans V.
    beantwoord
  • Bedankt Frans voor je toelichting.Ik ga voortaan voor de kleurstoffen.
    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.