ALGEMEEN > Techniek > draaien met 1 hand

beste lezers van Klei, ik heb altijd gewerkt als professioneel pottenbakker en heb door een aantal herseninfarcten één verlamde hand, ik heb al heel wat technieken gevonden om weer met één hand keramiek te maken, ik wil ook weer proberen te gaan draaien met één hand, nu heb ik een probleem met het afsnijden van de potten, heeft iemand ervaring met het draaien op doeken? kan ik op die manier het afsnijden van potten omzeilen? Andere suggesties om dit probleem van afsnijden op te lossen zijn ook welkom. Verder kan ik me niet voorstellen dat ik de enige pottenbakker in Nederland ben die het nu met één hand moet doen, maar ik kan op internet niets vinden over keramiek maken met één hand, ik ben er erg in geïnteresseerd in contact te komen met andere pottenbakkers met dit probleem, zodat een uitwisseling van oplossingen mogelijk is, mijn e-mailadres is msvanderheyden@hotmail.com Vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden

14 antwoorden

  • Heb je al eens geprobeerd de potten van de schijf te halen met een paletmes? Deze zijn vrij lang en dun. Het laatste stukje, als de voet toch te wijd is, kun je alsnog met een snijdraad doen, terwijl je de uiteinden in 1 hand houdt.
    beantwoord
  • Hallo Suzanne,heb zelf ooit een pijpje op de draaischijf gemonteerd met inkepingen,waarin ik het ene houtje van de snijdraad op verschillende hoogtes kon leggen,dus ook op schijfhoogte.
    Ik werkte wel op houten bats.
    Andere houtje in de hand en dit werkte perfect.
    Probeer dit maar eens uit,of nog vragen mail me maar.
    Succes en vr.gr.Henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Suzanne, je kan ook de pot van de schijf snijden op Japanse wijze. ( methode Japonnais hahaha ) Die werken met bamboe houtje lengte 20cm, breedte 2 cm, waarvan aan de ene kant een pijlvormige punt is gesneden, waarvan de snijvlakken schuin zijn gesneden, zodat deze met een scherpe kant samenkomen. Aan de andere zijde zit een gaatje waar een fijne vlasdraad aan vastgeknoopt is, lengte +/- 25 cm. Met de bijtelvormige punt maakt men tussen pot en schijf een inkeping, of als je ' van de mast draait ' maak je de inkeping waar het grondvlak moet zitten. Dan draai je dit gereedschapje om en leg het begin van de draad in de inkeping. laat nu de schijf langzaam draaien en begeleid het draadje in de inkeping. Eens je een volle toer hebt, hou je de draad strak en laat de schijf rustig verder draaien. De draad zal de pot doorsnijden door ' wurging ' ( Brrr hahaha )Trek de draad voorzichtig naar je toe en de pot staat nu los van mast of schijf. Ik werk altijd zo voor het draaien van kleine stuks op ' de mast '. Ik hoop dat dit wat duidelijk geschetst is, anders vraag maar naar meer info.
    beantwoord
  • Hallo, Kijk eens op de site www.nirdoshvanheesbeen.nl voor het adres of telefoonnummer. Deze persoon draait alles op een doek. Misschien heeft u daar iets aan.
    mvrgr. coen
    beantwoord
  • Beste Henk, dank je wel voor je suggestie met betrekking tot het afsnijden van draaiwerk met één hand, ik denk dat ik wel zo'n beetje begrijp wat je bedoelt, ik zal een kennis van mij gaan vragen of hij iets dergelijks op mijn draaischijf kan monteren, want dat kan ik zelf met één hand niet voor elkaar krijgen, omdat die kennis geen pottenbakker is, kan het zijn, dat hij later nog een vraag heeft met welke materialen en hoe hij dat het beste kan monteren, voorlopig alvast bedankt voor je reactie, ik zal het met hem bespreken en laat later nog horen of het hem gelukt is, met vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden
    beantwoord
  • Beste Lucien, dank je voor je reactie op mijn vraag over draaiwerk afsnijden met één hand, ik denk dat ik iemand ga vragen zo'n bamboe houtje voor mij te maken, want dat kan ik zelf natuurlijk lastig met één hand, zou je weten waar ik ergens een schetsje van zo'n houtje zou kunnen vinden, zodat ik een voorbeeld kan laten zien aan degene die ik ga vragen dat voor mij te maken? voorlopig alvast bedankt voor je reactie, met vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden
    beantwoord
  • Beste Coen, dank je wel voor je reactie op mijn vraag over het draaien op een doek, ik zal zeker op de door jou genoemde site kijken en gaan bellen, ik meen zelfs de naam te herkennen van iemand van wie ik zeer lang geleden nog voor ik naar de kunstacademie ging eens kort les heb gehad, met vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden
    beantwoord
  • Beste Anneke, ik zal het eens gaan proberen met een paletmes, bedankt voor je reactie, met vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden
    beantwoord
  • Suzanne, men kon dit kopen bij de betere leverancier voor keramiekbenodigheden. Eens rondvragen bij ( reeds lang bestaande ) leveranciers.
    beantwoord
  • beste Suzanne,
    Je hebt al veel antwoorden gehad, maar ik zie draaien op gipsplaatjes er nog niet bij. Volgens mij hoef je dan je klei niet los te snijden, je moet alleen zien je plaatjes te verwisselen. Heel veel succes!
    beantwoord
  • Beste Lia, bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels meerdere dingen om uit te proberen voor het afsnijden van draaiwerk met één hand, maar het idee van gipsplaatjes had ik inderdaad nog niet gehoord, ik ben wel erg benieuwd naar je ervaringen m.b.t. tot vervorming, als je iets na het draaien niet afsnijdt, maar gewoon op het gipsplaatje laat staan, vervormt het dan niet bij het droger worden, of zuigt het gipsplaatje al meteen zo gelijkmatig vocht aan, dat je dat probleem niet hebt? verder wil ik je vragen of je die gipsplaatjes zelf maakt (wat voor mij uiteraard best lastig is) of dat je een adres weet waar ze kant en klaar te koop zijn. ik neem aan dat je een gipsplaatje net als bij draaien op planken gewoon met een spiraaltje draaiklei op de schijf aanbrengt, het lijkt me wel een interessante mogelijkheid, ik ga het zeker proberen als ik aan kant en klare gipsplaatjes kan komen, of losmaken van het gipsplaatje lukt, wordt een kwestie van uitproberen, bedankt voor je idee, ik schrijf later nog wel een berichtje welke manier voor mij werkt, misschien dat iemand anders er dan nog iets aan heeft, met vriendelijke groeten, Suzanne van der Heyden
    beantwoord
  • Beste Suzan, fijn dat je misschien iets aan het idee hebt. Ik heb zelf de gipsplaatjes gegoten in een silicone taartvorm. Dit werkt prima. Maar ik heb even in de catalogus van Keramikos gekeken, en daar bieden ze ze volgen mij aan onder het hfdst. Hulpplaten, direct na de electrische draaischijven. Doorsnede van 15 t/m 50 cm. Ik draai er borden op, zodat je ze niet los hoeft te snijden. Dan moet je wel een stukje plastik om de rand heen leggen, anders droogt die veel sneller en gaat het bord krom staan. Kommen en vazen gaat prima. Laat na verloop van tijd zelf los. Ik bevestig ze inderdaad met klei aan de draaischijf. Succes met uitproberen.
    beantwoord
  • Beste Suzanne,

    In Engeland zag ik een heel handige methode om met één hand een pot af te snijden. Deze methode werkt zelfs als je van de mast draait. Neem een slap (liefst gestructureerd) touwtje en zorg ervoor dat het vochtig is en een lengte heeft die langer is dan de omtrek van de af te snijden bodem. Leg het uiteinde tegen de plek aan waar afgesneden moet worden. Laat de schijf zeer langzaam lopen en vier het touwtje totdat het meer de de omtrek van de pot heeft gedaan. Dan kun je langzaam trekken om de pot los te snijden. De bodem zal iets hol zijn waar je rekening mee moet houden bij het uitdraaien van de bodem van de pot. Ik draai nu niet meer op de schijf maar destijds heb het zelf ook geprobeerd en het werk eigenlijk heel gemakkelijk.
    Veel succes ermee.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dit had ik reeds op 22/4/11 aangegeven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.