ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur en gezondheid

Van draaiklei heb ik drinkbekers gemaakt. Met cobaltoxyde en koperoxyde wil ik de bekertjes decoreren en vervolgens spuiten met veka steengoedglazuur mat transparant GL 2600 loodvrij.
Graag wil ik weten of dit veilig is voor gebruikskeramiek en waar ik evt. nog meer op moet letten.
Anneke Winters
gevraagd

4 antwoorden

  • Cobaltoxide en koperoxyde zijn schadelijke stoffen. Mogelijk dat ze voldoende 'ingekapseld' worden door het transparante glazuur, maar ik zou de binnenkant van de bekers er zeker niet mee decoreren.
    Let bij het spuiten er op dat je de nevel niet inademd.Inademen van koperstof geeft een griepachtig beeld,de zogenaamde 'koperkoorts',die na vierentwintig uur weer weg is.
    Rob
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de reactie.
    Ik weet dat het schadelijke stoffen zijn , maar weet er te weinig vanaf wat betreft de bekers.
    Ik zal de binnenkant niet decoreren , de buitenkant miniem en erg voorzichtig zijn.
    Is er misschien een boek wat mij wat meer inzicht geeft
    wat betreft gezondheid glazuur en dan met name voor serviesgoed?
    Groeten,
    Anneke
    beantwoord
  • http://digitalfire.com/4sight/hazards/index.html

    Anneke, op deze website gaat je zowat alles vinden betreft veilig gebruik van grondstoffen. Eén ding wil ik je alvast meegeven: alle tegenwoordig fabrieksglazuren zijn veilig als ze goed zijn uitgesmolten. Op steengoed is dit al helemaal geen probleem. Laat je vooral niet onnodig bang maken. De enige die hierin gevaar kan lopen is de keramist bij de productie. Draag bij het verwerken van poeders een degelijk stofmasker, vooral ter voorkoming van stoflongen. De huid kan geen enkele stof opnemen die gebruikt wordt in het keramiekatelier.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de reactie.
    Groeten,
    Anneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.