ALGEMEEN > Diversen > standaard voor in de oven

Ik heb een grote vorm gemaakt, die ik rechtop in de oven wil zetten om te glazuren. Nu is de vorm nogal instabiel, ik plaats hem na het bakken dan ook op een sokkel met staaf.
Nu heb ik bij Keramikos een zgn. klokstandaard gekocht, maar die is veel te klein voor dit object.
Mijn vraag is dus: bestaan er grotere klokstandaards of is er een andere oplossing?
gevraagd

6 antwoorden

  • Een andere oplossing is van klei zelf een externe armatuur te maken om de instabiele vorm steun te geven tijdens het bakken.
    In deze armatuur 'prik' je stukjes kanthaldraad, daar waar de armatuur het glazuur van het werkstuk raakt.
    Dit geeft wel een kleine beschadiging, vergelijkbaar met de beschadiging na het verwijderen van een triangel.
    Een simpele en snel te maken armatuur bestaat bijvoorbeeld uit 4 'pilaren' van klei (de vorm is ongeveer vergelijkbaar met die van massieve ovensteunen).
    Rob
    beantwoord
  • Dan moet ik die steunen natuurlijk ook eerst biscuit bakken, lijkt mij? En wat is kanthaldraad? Dank overigens voor je reactie, Lonny
    beantwoord
  • Lonny, belangrijk is te weten; op welke temperatuur ga je bakken ?
    beantwoord
  • Lonny, ik heb mijn steunen wel eerst biscuit gebakken,of het eigenlijk nodig is weet ik niet, mogelijk als de steunen goed gedroogd zijn, dat je de biscuit bak voor de steunen kunt overslaan.
    Kanthaldraad wordt o.a. gebruikt voor oven elementen(dit is los per meter te koop).Je kan ook van een bewaard gebleven oud oven element, een stuk kantraldraad afbreken met een tang, en dit gebruiken.
    Ook is reservedraad van een kralenstandaard los te kopen en hiervoor te gebruiken.
    Of je zorgt dat de steun naar de vorm toebuigt en je draait er een smal puntje aan.Het puntje heeft dan dezelfde functie als een triangelpuntje.Voordeel van een puntje kantraldraad is dat het meedere keren bruikbaar
    is,net zoals een metalen triangel.
    Rob
    beantwoord
  • ook ik heb een keer dit probleem gehad en heb er deze oplossing voor gevonden: ik heb een ovensteen gekocht en daar een gat van 8 mm ingeboord, hierin heb ik een RVS staaf geplaatst, en dit werkt prima in gebruik "m tussen de 900 en 1060 gr. De staven zijn er ook nog dikker als dit nog te iel mag zijn voor je werkstuk. groetjes
    beantwoord
  • Dank jullie allemaal voor het meedenken. De oplossing met de ovensteen lijkt me het handigst.
    Groet, Lonny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.