ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > naked raku

Ik ga voor de tweede keer werkstukken naked raku bakken. De eerste keer heb ik een een glazuur over de sliblaag(= 50% ball clay, 50% halfvet kleipoeder, 180cc water) gebruikt, dat heel vreemd reageerde op de stook. Het werd heel erg hobbelig, zag er vreemd uit. Het uiteindelijke resultaat was wel goed! Nu las ik dat je ook je gewone raku glazuur kunt gebruiken. Is dit inderdaad zo? Mijn recept voor rakuglazuur: 53,5 gr. calciumboraat, 17,9 fritte 1451 en 28.6 gr nefeline syenite. Wie gebruikt ook dit recept en kan ik het voor naked raku gebruiken? Thea
gevraagd

8 antwoorden

  • ik geef eerlijk toe dat ik van (naked) raku weinig tot geen verstand heb, maar houdt de kreet 'naked' niet in dat je er GEEN glazuur overheen zet? Ik heb een keer gestookt met een sliblaag over het gepolijste werk. Die sliblaag heb ik er later weer af moeten bikken. Volgens mij was dat naked raku, maar kan me vergissen.
    beantwoord
  • Karin, normaal komt de sliblaag er vanzelf af zonder bikken. Gebruik slib, gemaakt van steengoedklei en zet dit op aardewerkklei. Daaroverheen een sterk craquelerend raku-glazuur. Het slib gaat zich daardoor niet hechten en minder krimpen. Het glazuur gaat wél sterk krimpen en trekt als het ware de sliblaag los van de scherf.
    beantwoord
  • Hallo Karin,
    Bij naked raku zet je een sliblaag, met daaroverheen een glazuurlaag op het biscuit gebakken werkstuk. Deze lagen hechten zich niet aan het werkstuk en springen eraf zodra je het werkstuk vanuit de zaagzelton in het koude water brengt. Op het werkstuk krijg je de rookinvloeden die door de craquele dringen. Het vreemde was dat bij het bakken de glazuurlaag er niet goed uit zag, maar dat de lagen wel keurig loslieten en ik een mooi werkstuk had. Ik denk dat ik het gewoon weer ga gebruiken, maar vroeg me af of ik het genoemde recept van rakuglazuur ook voor naked raku kan gebruiken.
    beantwoord
  • Ohhhhh..... ik wist niet dat je de sliblaag ook moest glazuren. heb zowat mijn vingertoppen afgesleten op die - toch best nog grofkorrelige/stevig vastzittende sliblaag. Thanx voor de info mensen :)
    beantwoord
  • Karin, hier kun je de werkwijze zien:
    http://www.youtube.com/watch?v=Qwhbr-vHLuw
    beantwoord
  • thanx Lucien :)
    beantwoord
  • uhhhh. kleine correctie mijnerzijds. Wat ik heb gedaan was geen naked raku, maar naked rookstook. Vandaar dat er geen glazuur aan te pas kwam.
    Zo leer je elke dag weer bij he :)
    beantwoord
  • Dag Thea, bij naked raku moet je inderdaad de glazuurlaag weghalen als het gebakken is. Een hele klus maar het resultaat is erg mooi. Zeer puur en natuurlijk. Dit is een Naked Raku creactie van mezelf.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.