ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Grondstof P1040/2
Tijdens een opruimactie kom ik een 25 kg zak met de codering P1040/2 tegen. Zou ook nog kunnen zijn P1840/2 of P1042/2, het is niet goed meer leesbaar. Natuurlijk ga ik zonder te weten wat dit is het niet zomaar in een glazuur roeren en in de oven stoppen, daar heb ik al een paar keer eerder van geleerd. Maar omdat de helft van de zak in mijn longen is geeïndigd en ik met een biertje de smaak niet meer weg krijg, ben ik toch erg benieuwd wat het voor spul is. Dus als iemand mijn licht aan kan doen aangaande de stof welke mogelijk mijn Waterloo gaat wezen, gaarne.
Bij voorbaat dank.
Bij voorbaat dank.
6 antwoorden
-
Ik gok zelf op een ball clay of gietklei.
-
Misschien dat iemand aan de hand van het nummer dat je opgeeft weet welke grondstof dit is. Anders kun je toch voorzichtig een monster nemen en hier (bak) proeven mee doe.
Het lijkt me dan duidelijk of het om een klei,fritte of glazuur gaat. Ball clay is sterk plastisch, krimpt sterk en bakt niet wit vanwege het ijzergehalte. Vijfentwintig kilo materiaal is best nog de moeite waard om te kunnen gebruiken.
Rob -
staat er geen leverancier op de zak geschreven
-
No, ik heb geen leverancier of nix. Enkel dat het een lichtbruine zak is. Als iemand ergens een aanwijzing heeft voor die code, dan graag. Anders kan ik natuurlijk eem proef bakken, maar ik ben daar niet echt gek op.
-
Ilco, cataloog nrs. beginnende met P komen vermoedelijk van Podmore of Potterycrafts. Potclays begint pas op de 1100 ( klei )-reeks. Misschien kan dit al een hint zijn.
-
Er zijn wat Pemco frittes die met een P beginnen, maar ik zag hem er niet tussen. Kijk anders zelf ook even op http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
Leuk raadseltje voor de zondagmiddag, trouwens. Waar smaakte het naar?
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.