ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > met een nieuwe glazuur over een mislukte glazuur, kan dat?

Kan iemand mij vertellen of je een werkstuk voor de 2e maal helemaal opnieuw kunt glazuren als de glazuur is mislukt? Zo ja, kun je op een steengoed gebakken werkstuk een aardewerkglazuur spuiten en het werkstuk dan ook als aardewerk bakken. Hoe groot is de kans van slagen?
Ik ben benieuwd, en alvast bedankt voor jullie reacties.
Gerda

7 antwoorden

  • Beste Gerda,

    Een nieuwe glazuurlaag aanbrengen is lastig maar wel mogelijk.
    Gebruik een hechtmiddel zoals tylose of begangerslijm.
    Omdat het water niet wordt aangezogen door de poreuze scherf kan je glazuren met een fohn erbij of je kan het werkstuk eerst voorverwarmen op 200 C.
    Het resultaat is niet te voorspellen.
    Gewoon proberen is mijn advies

    beantwoord
  • Onderstaand antwoord kwam bij het secretariaat binnen.

    Beste Hans, Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je oplossing voorleggen aan degene die mijn klei voor mij bakt. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
    Groetjes, Gerda
    beantwoord
  • beste gerda,
    een nieuwe glazuurlaag aanbrengen is mij goed gelukt. insmeren met behangerslijm, een dag laten drogen, en dan een kwastglazuur aanbrengen, resultaat was bij mij prima!
    beantwoord
  • Volgens mij krijg je met aardewerkglazuur over je steengoedglazuur niet de gewenste of gehoopte resultaten. Steengoedglazuur is met de scherf samengesmolten, op een bepaalde temperatuur. Aardewerkglazuur wordt op een lagere temperatuur gebakken en zal dan de steengoedglazuur niet vloeibaar genoeg laten worden om met de nieuwe glazuur samen te smelten. Waarschijnlijk gaat het schilferen, of druipen of weet ik veel. Je zou wel een nieuwe laag steengoedglazuur kunnen proberen.
    Ik heb dit meerdere keren met aardewerk gedaan en je kunt het resultaat op de site bekijken. Omdat elke oude en nieuwe laag een reactie aangaan is het resultaat van te voren niet te voorspellen. Ook dat kan je zien op de site: http://home.planet.nl/~doren132/home.html. Kijk dan bij foto's. De reportage van de vogels laat zien dat een werkstuk met verschillende lagen glazuur is bewerkt en gebakken.
    Je kunt inderdaad het beste een 'plakmiddel'gebruiken, peptapon, tylose of behangerslijm. Dit kan ook door het glazuur heen geroerd worden. Ik heb zelf behangerslijm op yoghurtdikte gemaakt, hiervan heb ik op een ½ liter glazuur een eetlepel of 2 er door geroerd. Werkt prima.
    beantwoord
  • Beste Marian, Bedankt voor je tip. Ik zal het zeker uitproberen.
    Groetjes, Gerda
    beantwoord
  • Beste Deddy, Wat fijn dat je mij er nog op wijst dat het wellicht niet zo verstandig is om over een steengoedglazuur een aardewerkglazuur te spuiten of kwasten. Dan kan ik dus beter maar weer een steengoedglazuur aanbrengen. Ik zal via de site laten weten of het gelukt is. Trouwens jouw site is ook erg leuk en leerzaam. Nog veel plezier met het maken van allerlei werkstukken en met je experimenten.
    Groetjes, Gerda
    beantwoord
  • Hoi Gerda,

    Ik heb zelf een tijd geleden een gevelsteen gemaakt. De glazuurstook op zich was goed verlopen, maar ik vond de kleur niet mooi egaal geworden. Ik heb toen hetzelfde glazuur nog een keer opgebracht. Ik had verwacht dat het er als parels op zou blijven liggen en dus niet zou hechten, maar tot mijn verrassing lukte het wel. Mijn fout was echter daarna, dat ik dacht dat ik het werk - omdat het toch al gestookt was - wel lekker snel op kon stoken tot de eindtemperatuur. Fout! De gevelsteen was vanuit de buitenrand op 3 plaatsen gescheurd. Ik baalde daar eerst heel erg van, maar ik heb de scheuren dichtgemaakt en nu vind ik eigenlijk dat de steen meer karakter heeft gekregen (de kleur is overigens nog steeds niet egaal). Ik denk dus dat je het geheel juist nog langzamer moet opstoken en misschien ook langzamer moet laten afkoelen.

    Succes,

    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.