ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein schilferig uit de mal

Begonnen met porselein te gieten. Het gaat hierbij om hele dunne buisjes. (voorheen dikkere buisjes, maar die gaven geen probleem)
Nu blijft er een gedeelte van het werk plakken aan de mal en vraag ik af wat de mogelijke fouten zijn:
1) te ongeduldig waardoor ik het werk kapot trek?
2) Mal is wel goed schoon, gedaan met wat azijn
3) Te weinig wanddikte? (kan ik me ook moeilijk voorstellen)
4)combinatie zwarte porselein eerst ingegoten waarna uitgegoten en de mal weer gevuld met witte porselein. Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn?
Wie helpt me weer opweg en heeft misschien een ander idee en oplossing?

2 antwoorden

  • Marion, eerstens: hoe dik zijn de buisjes ern wat voor andere afmetingen ?
    Verder: ik heb vaak met twee kleuren gietklei gewerkt en nooit problemen gezien, maar dat was wel iets dikker misschien, hoewel mijn ervaring was dat je de eerste laag maar 10 sec hoeft te gieten om een halve mm laag te krijgen. (Zie mijn artikel over gietklei in deze rubriek).
    Je kunt daarin ook lezen dat bij TE DUNNE RAND de gietklei "kleeft"aan de vorm en gemakkleijk stukgetrokken wordt. Ja, er is dus een minimum dikte. Maar ik denk ook dat als je het heel lang laat drogen je tot zeer dun kunt gaan.
    beantwoord
  • Ga op het moment even overstappen op plastische klei omdat het me even frustreert en de vorm het toe laat om niet te hoeven gieten. Het zijn hele dunne buisjes van 8 mm en ik heb al iets aan de tip van 10 sec ingieten alvorens de tweede kleur. Ga weer verder experimenteren, maar nu niet. Dank je
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.