ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Hoe mooie rode transfers stoken op porselein?

Ik heb onlangs wat tests gedaan ivm transfers op porselein.
Ik heb een streepje signaalrood op een niet geglazuurde papier porseleinen scherf aangebracht en deze is super mooi rood geworden.
Andere testjes deed ik met zelfgemaakte glazuur op Wittgert porselein. Hierbij deed ik een deel van de transfer op het geglazuurde stuk en een ander deel niet.
Deze is vies roodbruin geworden aan beide zijden en helemaal niet wat ik verwachtte.

Ik heb het advies van SDL producties (waar ik de transfer bestelde) gevolgd en in 75 minuten naar 500°c gestookt en dan naar de eindtemperatuur van 780°C en 10 minuten laten pendelen.

Iemand tips hoe ik het mooi rood kan laten worden ook op een geglazuurde ondergrond.

Alvast bedankt!
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Mitsy, als ik het goed begrijp heeft de verkleuring zich ook op het ongeglazuurde gedeelte voorgedaan ?
    beantwoord
  • Ja Lucien, zoals je kan zien op de onderste scherf het voorste gedeelte is geglazuurd, het achterste niet.
    Maar beiden zijn een vies roodbruin geworden.
    Het is me een raadsel waarom want de achterste scherf is ongeglazuurd en erg mooi.

    Het glazuur is een zelfgemaakt recept, misschien heeft het daar mee te maken?
    Kaliveldspaat 37
    Krijt 13
    Zinkoxyde 12
    Kaolien 22
    Kwarts 16

    Maar ik heb nog een vijftal andere scherven met ook glazuurtesten (allemaal andere recepten) en ze hebben allemaal dezelfde kleur gekregen.

    Vreemd hé?
    beantwoord
  • Mitsy, Dit is een selenium-cadmium-rood transfer wat best samengaat met een alkalisch glazuur. Ik denk dat het zinkoxyde de schuldige is. Deze kleur dient ook steeds goed oxyderend te worden ( met open verluchtingsgat ). Ik ga hier ook van uit dat dit nog steeds dezelfde transfers zijn die voordien nog een goed resultaat gaven.
    beantwoord
  • Ik heb niet oxyderend gestookt en ga dat zeker proberen. Dank voor de tip.

    In twee van de vier gemaakte glazuren zat zinkoxyde, in de andere twee niet.
    Het eerste was:
    Kaolien 25
    Kaliveldspaat 25
    Flint 25
    Krijt 25

    Ik heb ook op een gekocht glazuur van Welte (KGS1) een streepje rood gezet en het heeft hetzelfde resultaat dus ik vermoed dat het gewoon met de glazuur te maken heeft.

    Ik vind het erg mooi op het matte porselein maar wil gewoon graag weten waarom dat niet lukt op een geglazuurde ondergrond. Dus ik zal meer tests doen.
    beantwoord
  • Mitsy,
    Het eerste recept moet zo te zien compatibel zijn met de transfer. Het Welte-glazuur had wel een goed resultaat ? Nu nog het verschil aantonen door goed verlucht ( oxyderend ) stoken. Zeker de factor stook en de factor glazuursamenstelling zijn de boosdoeners. Laat iets weten.
    beantwoord
  • Lucien, het Welte glazuur had ook geen goed resultaat.
    Alle proefplaatjes zien er hetzelfde uit (behalve dan de glazuur) dus wellicht heeft het met de stook te maken - alhoewel ik me dan toch verbaas over het feit dat de ongeglazuurde scherven wel mooi rood zijn...
    Ik hou je zeker op de hoogte van de resultaten.
    beantwoord
  • Mitsy, ook het glazuur van Welte kan fout zitten. Je weet er per slot van rekening geen samenstelling van. Nu wordt de plaats van de misdaad toch al een stuk kleiner. Er is nog een mogelijkheid. Vraag: met welke pigmenten heeft men deze tranfer gemaakt ? Dit prachtig signaal-rood was lang excusief een Degussa/Ferro product, wat trouwens gepatenteerd was. Dit pigment blijft stabiel tot 1300°C, maar als dit gaat versmelten met een onderliggend glazuur, kan dit wel eens het Seleniumoxyde deels verliezen ( vluchtig worden ), wat nog niet gebeurd als deze transfer op ongeglazuurd porselein staat. Elke denkpiste kan helpen bij dit forensisch onderzoek. :-)
    beantwoord
  • Het blijft vreemd dat in dezelfde stook het goed en fout zit.
    Ik wilde deze week nieuwe testen doen maar het is er nog niet van gekomen. Intussen hebben we beslist om op ongeglazuurd werk verder te gaan maar toch wil de de oorzaak weten van die rare kleur. Het kan nog even duren maar ik laat zeker nog iets weten.
    beantwoord
  • Intussen kreeg ik stalen toegestuurd van de firma Wickerhoff en deed nieuwe tests op nieuwe proefplaatjes. Dus gedeeltelijk geglazuurd en gedeeltelijk ongeglazuurd.
    Het glazuur is een transparant van Botz geschikt voor steengoed.
    Zowel geglazuurd als ongeglazuurd hebben deze een goed resultaat met de transfers - gestookt op 760°C.
    Ziet er naar uit dat ik eindelijk aan de slag kan met het uiteindelijke werk.
    Ik ben uitermate tevreden over de professionaliteit en vakkundigheid van de firma Wickerhoff. Ze hebben overigens ook een erg goede site met alle gewenste informatie.
    Ik vond een link naar hun site via Klei.nl www.bedrijf-info.nl/.../#website
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mitsy, duidelijk een betere kwaliteit van de gebruikte pigmenten. Ik durf er vergif op nemen dat ze die van Ferro ( voorheen Degussa ) betrekken. Mooi. Aan de slag en succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.