ALGEMEEN > Tegels - platen klei > krom trekken

Wie kan mij helpen met het volgende probleem

Ik maak regelmatig rechthoekige schalen in een mal
De schalen zijn ongeveer 38 bij 32 cm,de rand is 4 cm hoog.
De schalen laat ik bijna leerhard worden, vervolgens haal ik ze uit de mal en ga ze bewerken met engobes.
Als ik daarmee klaar ben zet ik de schaal weg in een droogrek en dan laat ik de schaal 14 dagen drogen, daarna stook ik de schaal op 975 graden in 16 uur, vervolgens spuit ik er transparante glazuur op en stook ik de schaal op 1075 graden ik laat de schaal dan weer langzaam afkoelen, als ik de schaal dan er uit haal is de bodem iedere keer een beetje scheef/ krom getrokken.
wie weet waar dat aan kan liggen?
alvast hartelijke dank voor je reactie
gevraagd

5 antwoorden

  • Kromtrekken kan heel veel oorzaken hebben. Welke klei je gebruikt is heel belangrijk. De wijze van vullen van je mal, begin in het midden met een bal en vul daarna de mal met balletjes die je platdrukt, of maakt op die manier een lap klei die je uitrolt en leg die in de schaal. Maak je aan de onderkant van je schaal een standring en glazuur je daarna de onderkant ook? Wat voor soort oven gebruik je? Het kan zijn dat je oven aan de ene kant net wat heter wordt. Trekken je schalen altijd naar dezelfde kant krom? Dan kan je proberen om de temperatuur aan die kant wat te veranderen.
    beantwoord

  • Hartelijke dank voor het advies, ik heb nog een en ander uitgeprobeerd, het volgende gebeurd.

    Ik druk eerst de schaal in de mal uit, dan laat ik die een dag drogen en dan kan ik de schaal er goed uithalen, er is dan nog niets aan de hand, als de schaal dan bv twee dagen aan het drogen is, dan begint hij wankel te worden en krom te trekken.

    De schaal zet ik altijd op een recht oppervlak te drogen
    ( latjes in droogrek) en op een rechte houten plaat heb ik ook geprobeerd dan gebeurd hetzelfde.
    ik snap niet hoe dit kan bij ronde schalen volg ik dezelfde procedure met dezelfde klei enz en die trekken
    dus niet krom, het lijkt wel of er teveel spanning op komt te staan.

    tot zover

    j giesen
    beantwoord
  • Het klinkt inderdaad alsof er spanning ontstaat in je vorm. Is het mogelijk dat de vorm niet helemaal gelijk is aan alle kanten? Eigenlijk is dat vreemd, want je kan ook een vorm maken die aan geen enkele kant hetzelfde is zonder dat deze kromtrekt.
    Ik moet je helaas bekennen dat ik aan het einde van mijn Latijn ben met dit onderwerp.
    Misschien helpt het als je de schaal juist op een oneffen vlak neerzet en wel zo dat het tegendraads is met het kromtrekken.
    beantwoord
  • Beste Jan,

    Een truc als je problemen hebt tijdens het drogen, krom treklken of scheuren in grote platte vlakken is de volgende.
    Je kan het droogproces veel langzamer laten verlopen als je over het werkstuk een paar kranten legt en daaroverheen een laag plastic folie.
    De krant is noodzakelijk om het condensvocht te verspreiden.
    Na een paar dagen haal ik de plastic folie weg en laat het verder drogen onder de kranten.
    Het drogen gaat dan heel langzaam en spanningsvrij.
    Probeer het een wie weet helpt het
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik vindt,wat ook wel verschil maakt.....
    De gewalkte klei pas uitrollen/verwerken als die aan de wat drogere stijve kant is.Als ik tegels maak doe ik dit het liefst niet uit een vers broodje.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.