ALGEMEEN > Ovens > keramische Lijm/mortel

Ik ga van JM26 isolatiestenen een nieuwe oven bouwen in een rvs behuizing en zoek nog een goed recept voor de mortel/lijm. Ik weet dat het op basis van waterglas/Al2O3 is maar zoek nog de juiste verhoudingen en eventuele andere ingredienten.
Wie heeft hier ervaring mee of tips?
Groet,
Eric

3 antwoorden

  • Eric, wat is de reden om deze mortel-lijm zelf te maken ? Ga je het risico nemen te werken met een foute samenstelling ? De basis ' waterglas/aluminiumoxyde is reeds fout. Dat er wel Al²O³ is zit is juist, maar dat zit in elke klei, glazuur en vuurvaste lijm. Dan is er nog het lijm-element wat verbrand na de eerste stook. Wat ga je daar voor aanwenden? Verder zie ik hier geen enkele aanwijzing wat betreft het type-oven of met welke brandstof je gaat werken, welke al dan niet buitenisolatie. Wat is de data van de JM26 isolatiestenen ?
    beantwoord
  • Waarom lijmen? Je kunt de stenen toch gewoon koud op/tegen elkaar zetten? Als je toch (bijv. om kleine hoogteverschillen weg te werken) met een mortel wilt werken, waarom niet gewoon tweederde zilverzand en eenderde steengoedklei? De laag zo dun mogelijk houden.
    beantwoord
  • Geen goed idee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.