ALGEMEEN > Techniek > tuit vormen?

Wie kan mij zeggen hoe en in welk (vochtigheidsgraad) stadium ik een tuit van een theepot een beetje elegant kan buigen, of is mijn techniek helemaal fout. Ik draai hem van de mast, laat hem iets drogen en maak er vervolgens steevast een gedrocht van.
Ik zie er soms zelfs wel eens een knoop in zitten, kan dat???
Alvast bedankt.
Inez
gevraagd

5 antwoorden

  • Hoi Inez,

    Ik heb helaas niet zoveel ervaring met tuiten, maar ik kan me voorstellen dat, als je er een beetje een buiging in wilt brengen, dat je niet TE lang moet wachten. Dan loop je volgens mij grote kans dat je scheurtjes krijgt.

    Snij je je onderkant (bedoel dat deel dat aan de pot vast komt te zitten) wel dusdanig schuin dat jij het mooi vindt op de pot?

    Ben benieuwd naar je resultaat straks... ik moet het zelf ook weer eens gaan oefenen :)

    groetjes, Karin
    beantwoord
  • Hallo Karin, ja, het resultaat was helaas zo dat ik nu veel potjes met veel tuiten en oren ga maken de komende tijd.
    Ik denk als ik jouw verhaal zo lees dat mijn methode wel klopt. Het zal dus oefenen worden.
    Heb nooit geweten dat er in een werkstukje zoveel facetten kunnen zitten. Hoeveel fouten kan je maken met dekseltjes, oren en tuiten. Maar heel leuk!
    Bedankt voor je antwoord.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Hoi Inez...je mag best weten dat ik het maken van theepotten een verschrikking vond hahaha. Maar ik heb er nog 1 staan die ik nog biscuit moet stoken; ga ik toch maar eens doen

    groetjes, Karin
    beantwoord
  • Begrijp het helemaal. Ik heb er nu enkele staan die ik ook biscuit ga stoken om te zien wat er dan mee gebeurd en dan komen ze op het schapje van "leermomenten".
    Wel spannend, hoor.
    Succes,
    Inez
    beantwoord
  • afgrijselijk uit hoeveel delen zo'n theepot bestaat he...

    Ik wens jou ook veel succes. Ik heb (tot 2 weken geleden) 4 jaar geen klei aangeraakt; moet dus nog maar kijken of die draaischijf nog aangezwengeld wil worden hihi.

    groetjes,
    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.