ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Hoe kom ik aan Vanadium Pentoxide?

Ik heb geprobeerd om bij mijn Duitse leverancier (Keramik Kraft in Muenster, Duitsland) bovengenoemde oxide te verkrijgen, maar helaas is dit niet gelukt.
Heeft iemand een idee waar dit nog wel te verkrijgen is?
Ik heb ongeveer 1 - 2 kilo nodig!
Heb al wel gehoord dat het spul behoorlijk giftig is!
gevraagd

4 antwoorden

• Hoi Ginie,'
    Het is inderdaad zeer giftig spul.Ik heb het ooit besteld bij Keramikos ,na even een kijkje op de site zag ik dat het nog steeds te bestellen is.Dus succes ermee
    beantwoord
  • Nog een keer .Colpaert Gent heeft het trouwens ook .Dus misschien ook je locale leverancier?

Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Ginie, vermoedelijk wordt dit uiterst giftige kleurvormend oxyde aangegeven in een ouder naslagwerk voor glazuren. Ondertussen gaat dit oxyde langzaam uit de markt verdwijnen, net zoals vrije lood-verbindingen. Vanadium kun je beter betrekken in zijn gefritte vorm, het glazuurpigment of instant color ( ook nog gekend onder de naam glaze/body stain ) in de vorm geel of petrolkleurig.
    PS: Ongebonden oxydes zoals Chroom- Seleen-Vanadium-Cadmium- en Nikkeloxyde zouden reeds moeten verboden zijn in klaslokalen. Deze zijn even giftig of giftiger dan loodverbindingen, en van dit laatste gaat men gillen, zelfs in veilig gefritte vorm.
    beantwoord
  • Hallo Sonja en Lucien,

Heel erg bedankt voor de vele adviezen!

Met vriendelijke groeten,

Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.