ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gietporselein Mont Blanc

Hallo, Heb onlangs een emmer Mont Blanc gietporselein gekocht nadat ik al enkele jaren met Limoges porselein werk. Maar met Mont Blanc werken is blijkbaar heel anders dan met Limoges, althans voor mij toch. Daar waar ik vroeg meerdere malen per dag kon gieten in een mal en al zo meerdere stuks kon maken per dag met de Limoges, komt het met de Mont Blanc gegoten stuk nog niet los na 6u tot 8u. De Mont Blanc is ook veel vloeibaarder dan de Limoges. Dus heb ik eens een kleine hoeveelheid Mont Blanc open laten staan om wat vocht te laten verdampen wat hem wat stugger maakt en beter giet en zo komen de vormpjes inderdaad na een 3u los. Maar nu is het werk wel dikker en zwaarder en aldus minder fijn en minder transparant. Is er een andere oplossing om de Mont Blanc handebaarder te maken of moet ik mij neerleggen met dit lot en mij hieraan aanpassen?
Alvast bedankt voor een reactie. Hilde

4 antwoorden

  • Hilde, ik vrees dat je hier weinig opties hebt. Deze gietklei houdt blijkbaar hardnekkig water vast, zoals men ook kan zien bij bentoniet. Probeer eens een proef met toevoeging van wat detergent. Twee glazen vullen, eentje mét en eentje zonder detergent. Mét detergent zou dan sneller moeten bezinken. Als dit niet zo is, moeten we zoeken naar een ander middel.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Met detergent bedoel je dan afwasmiddel? En over welke hoeveelheid heb je het dan dat ik in een glas zou moeten toevoegen. Ik neem dan aan dat ik enkel deze proef ivm bezinken moet uitvoeren en er niet mee moet gieten? Nog een vraagje ivm het detergent, brandt dat volledig weg of laat het markeringen achter in mijn porselein? Hilde
    beantwoord
  • Ik vrees dat er gewoon iets aan de hand is met je emmertje gietklei.
    Ik werk zelf met deze klei en kan (bij kleine vormen) verschillende keren gieten per dag.
    Dikwijls kan ik het na een half uurtje al uithalen.
    Een druppeltje waterglas toevoegen en goed zeven?

    Veel succes!
    beantwoord
  • Hilde, enkele druppels ( -wasmiddel ) op een glas moet volstaan, gelang het -wasmiddel en de waterbinding van de gietklei. Bedoeling is de oppervlaktespanning van de gietklei te minderen. Waterglas zou dit verhogen, denk ik. Indien dit middeltje niet help, is er wat anders mis, en zo riskeer je niks. Het detergent brandt gewoon weg. Hopelijk gaat het hier niet om grote ( >50 ltr) hoeveelheden, gezien detergenten niet zo gezond zijn voor de gipsmal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.