ALGEMEEN > Ovens > Kan ik natuursteen gebruiken als steuntjes?

Hallo, heeft iemand misschien een idee of ik kleine stukjes natuursteen kan gebruiken om bijvoorbeeld onder een schaal te zetten i.p.v. triangels?
Mijn echtgenoot heeft heel veel stukjes over en deze zijn zo mooi vlak, maar kunnen ze tegen een temperatuur van ca. 1200 - 1300 graden?
In afwachting van jullie reaktie,
m.vr.gr. Ginie
gevraagd

20 antwoorden

  • Natuursteen bevat vaak krijt,dat gaat smelten.Zodra de stukjes natuursteen maar enigzins gaat sinteren zitten ze al vast aan je werk.

    Als het overbodig is (omdat je werk niet aan de onder-of achterkant geglazuurd is)dat de triangel puntjes heeft,dan kun je de steuntjes ook makkelijk zelf maken van klei plakjes.Wel van een klei die tegen 1300 graden bestand is.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Op de een of andere manier heb ik nooit een e-mail gekregen dat je op mijn vraag had geantwoord.
    Maar toevallig zie ik het nu staan omdat er een nieuw bericht was geplaatst onder deze rubriek "ovens".
    Maar voor jou antwoord ben ik je zeer dankbaar.
    Het lijkt me een uitstekende tip om zelf steuntjes te gaan maken. Dat ga ik dus morgenvroeg meteen doen!

    M.vr.gr. Ginie
    beantwoord
  • Hallo Ginie,Ik maak ook wel 'triangeltjes' van oude oven elementen.Deze breek ik dan af met een tang.Deze 'steuntjes' hebben als voordeel dat je ze vaker kunt gebruiken omdat ze niet vastbakken aan glazuur.Hetzelfde idee dus als triangeltjes van staal.Ze zijn echter minder geschikt voor de temperaturen die jij aangaf, en om zwaar werk op te zetten.Maar voor bijvoorbeeld tegels die onder de 1100c gebakken worden zijn ze goed bruikbaar.

    Rob
    beantwoord
  • Ginie, chroom-nikkelstaal kan best 1250°C aan. Weerstanddraad durft wel eens doorzakken bij het opwarmen.
    beantwoord
  • Ik heb een nieuwe oven, dus nog geen oude oven elementen. Maar ik heb vandaag driehoekjes van 3 mm. klei gemaakt om deze als steuntjes te gebruiken onder een schaal, dit om vastbakken te voorkomen.
    Wat me nu helaas al 2 keer is overkomen.
    Ik had wel de onderrand met was gepenseeld, maar de glazuur liep uit...
    De enige oplossing was toen dus de slijpschijf van mijn echtgenoot!
    beantwoord
  • Maar Rob en Lucien heel erg bedankt voor jullie tips!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, steuntjes zullen de ovenplaten niet beschermen tegen afdruipend glazuur. Breng daarvoor een sliblaag aan van 2 delen Mulliet + 1 deel kaolien ( + zweefmiddel zoals CMC ). 2 delen Zirkon + 1 deel kaolien werkt ook. Geen kwartszand !! In plaats van was, kan je de onderkant proper maken met een vochtige vlakke harde spons.
    beantwoord
  • Lucien,
    kwartszand is dat hetzelfde als wit zand of Rijnzand?? Waarom mag je dat niet gebruiken? Op de academie werd het steeds gebruikt bij een glazuurstook.
    Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Lucien, ik heb nu 2 lagen aangebracht van 50% kaolien en 50% veldspaat. Alleen de schalen die ik in 1 laag glazuur, met daaroverheen enige bronseffecten, waarvan de brons gigantisch ging lopen hadden dat probleem.
    Maar aangezien er nog 2 schalen liggen met hetzelfde glazuur die ik nog moet gladbranden kwam ik op het idee van die steuntjes.
    Kan ik het brons er maar beter eerst afhalen voor ik het gladbrand?
    Graag jou advies hieromtrent.

    Groeten Ginie

    NB: Ingrid, kwarts is volgens mij siliciiumoxide.
    beantwoord
  • Ingrid, kartszand, wit zand en rijnzand wordt nog steeds foutievelijk gebruikt in praktisch alle academies. Ik denk dat dit meer uit traditie is. Al deze grondstoffen bestaan in zéér grote mate uit Silicium, wat de basis is voor glas. Het enige wat dit nodig heeft is een smeltelement , wat in glazuren zit. Het glazuur gaat er leuk ' doorsmelten en vastbakken aan de ovenplaat. Wat men hier nodig heeft is een amfotère stof zoals aluminium. Mulliet bestaat grotendeels uit aluminium ( 3Al²O³.2SiO² ). Kaolien bestaat uit ( na gloeiing ) uit 1 al²O³.2SiO². men zou uitsluitend Mulliet kunnen gebruiken, maar laat zich zeer slecht kwasten. Vandaar het bijgevoegde kaolien. Deze samenstelling gaat echt als een remmer werken in doorsmelten en prima geschik als ovenplaat-beschermer.
    beantwoord
  • Ginie, ook veldspaat is niet zo een goed idee. Veldspaat bevat ook nog een deel basevormde elementen, Kalium, Natrium of litium, naar gelang het type. Basevormende elementen in samenspel met een aluminiumsilicaat is reeds een basis voor glazuur. Nog wat basevormers erbij en de zaak kan vastbakken. Voor aardewerktemperaturen werkt dit prima als het maar dik genoeg is opgebracht. Voor steengoed minder geschikt.
    beantwoord
  • Lucien, wat is Mulliet?
    beantwoord
  • Ginie, je kan dit opzoeken op wiki. Mulliet is zeer hoog gebrande kaolien, waardoor dit in mulliet en vrije kwarts uiteenvalt en er nog enkel 3 Al²O³ . 2 SiO² overblijft . Men kan onder andere benamingen zo in de natuur ook ontginnen. Mulliet werkt zeer goed als een anti-flux ( smelt-remmer )
    beantwoord
  • Lucien, ik heb het opgezocht in het Keramische Glasuren boek van Matthes. Echter verkoopt mijn leverancier het niet. Zal kijken of ik het bij Keramikos kan kopen.
    Bedankt voor de moeite Lucien!
    beantwoord
  • Super-goed boek he Ginie ? Ik vrees dat ook Keramikos dit niet in huis heeft. Even googlen, deze grondstof gebruikt men ook nog in andere sectoren. Keramikos, dit spul moet je in huis halen. Zéér veelzijdig en is basic.
    beantwoord
  • Ginie, het zou kunnen dat men mulliet verkoopt onder de MERKNAAM Molochiet. Het moet wel dezelfde scheikundige formule hebben. Even bij je leverancier informeren.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb wel Molochiet in huis.
    Dan probeer ik het zoals jij het mij gezegd hebt.
    Heel erg bedankt voor de informatie Lucien!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Lucien, ik zag bij de informatie die ik zelf verzameld heb dat Molochiet ook ter bescherming tussen pot en deksel is te gebruiken. Is de samenstelling dan hetzelfde als voor de ovenplaten?
    beantwoord
  • Ginie, als het poeder fijn genoeg is kan dit er zeker best voor dienen. Wat betreft de ovenplaten kan de samenstelling hiervan erg verschillen. Dit kun je bv. zien aan de kleur. Mulliet zal daar zeker in hoge mate aanwezig zijn.

    PS : Zo zie je maar wat voor een spraakverwarring men kan krijgen een merknaam noemen ipv de grondstof. Hier gebruikt men dikwijls enkel de merknamen van toeslag-producten, terwijl ze misschien allemaal dezelfde functie hebben. Idem dito het gebruik van katalogus-nummers ipv het product zelf.
    beantwoord
  • Lucien nogmaals bedankt voor de moeite!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.