ALGEMEEN > Klei - algemeen > temperatuur gietklei

Dag, Ik heb gietklei met een maximale stooktemperatuur van 1100 graden. Deze heb ik met gobiglazuren geglazuurd op 1050 graden en het is niet mooi geworden. Wat gebeurt er als ik ze nog een keer stook op 1250 graden. Heb ik dan breuk, daar is mee te leven, want zo kunnen ze ook het vuilnisvat in. Of smelt de boel uit elkaar op mijn ovenplaat, dat zu heel jammer van de overplaat zijn. Heeft iemand een ander idee om dit op te lossen. Het zit er nu heel mat en lelijk uit.
Bedankt en vriendelijke groet, Hannah

4 antwoorden

  • Hoi Hanna,
    Op zo'n hoge temperatuur stoken lijkt me niet zinvol: je klei wordt dan zelf min of meer een glazuur (gaat smelten)en zakt dus in elkaar. Wat je "niet mooi" noemt is niet zo duidelijk. Wàt bedoel je hier precies mee? Overglazuren kan wel; maar met welke glazuur is afhankelijk van wat je wilt bereiken.
    met vriendelijke groet, Frans Verheijen
    beantwoord
  • Ik neem aan dat de gebruikte glazuur voor ongeveer 1050 graden was. Dan heb je misschien te snel gestookt. Gewoon overbakken in een langzamer tempo. Glazuurheeft niet alleen de smelttemperatuur nodig maar het moet ook de tijd krijgen om uit te smelten. Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Ik heb het met verschillende gobiglazuren gestookt en het ze zijn niet uitgesmolten. Toen ik ergens anders ze stookte kreeg ik een mooie tekening, maar dat was op 1250 graden en is dus niet mogelijk.Ik zou het kunnen overglazuren met een transparant glazuur, dan wordt het afgewerkt of met ieder ander wenselijk glazuur.
    Ik gebruikte gobiglazuren en ik lees over verschillende wenselijke stooktemperaturen. Ik zal eens naar de bibliotheek gaan en proberen een boek over gobiglazuren te pakken te krijgen.
    beantwoord
  • Hannah, Frans geeft het wel zeer juist en duidelijk aan hoor. Gobi glazuren werken niet anders dan andere glazuren. Men heeft Gobi glazuren op verschillende temperaturen. Als er op de verpakking 1050°C staat is dat enkel een indicatie. Juister zou zijn dat er SK 03a op staat en dat wil zeggen dat men ongeveer 1050°C zal moeten stoken aan een gemiddelde snelheid van 150°C/ uur. Sneller stoken wil zeggen, hoger stoken. Trager stoken wil zeggen, lager stoken. 1050°C aflezen in een volle oven geeft een ander resultaat dan 1050°C in een lege oven. Een volle oven gaat langzamer 1050°C bereiken dan een lege oven. Logisch niet ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.