ALGEMEEN > Klei - algemeen > pigment aan klei toevoegen

Dag,
Ik wil klei met een pigmentkleur: fuchsia-rose, dus echt fel rose inkleuren. Ik gebruik K123 en ga hoog stoken (1220gr). Weet iemand waar ik deze fuchsia-rose pigment kan kopen? Ik heb het bij 3 zaken in Nederland geprobeerd, maar geen resultaat. Ik zou pigmenten onderlinig kunnen mengen. Ik denk aan 10 delen rose (Kp7001 Silex), met 1 deel tulpenrood en een half deel blauw. Maar voordat ik allerlei proefjes ga nemen wil ik weten of er iemand is die deze felle kleur rose al een keer gemaakt heeft. Kan iemand mij adviseren?
groetjes, Lies

9 antwoorden

  • Met het mengen van deze kleur kan ik je helaas niet adviseren.Wat ik wel wil opmerken dat een klei inkleuren met pigmenten zelden een felle kleur als eindresultaat oplevert maar veel eerder verwassen kleuren(die zeker niet minder mooi behoeven te zijn).Ook fijne nuances zoals het bijmengen van een half deel blauw, zullen na het bakken moeilijker terug te vinden zijn in een met pigmenten gekleurde klei.Hou er rekening mee dat de k123 niet zo erg wit bakt ,wat van invloed kan zijn op je kleur proefjes.Mogelijk dat het beter is om deze kleur te realiseren via een onder- of opglazuur.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Lies,

    Bij de kleurpigmenten zijn er veel kleuren mogelijk; echter een fuchsia kleurpigment ken ik niet. Bovendien is K123 niet optimaal geschikt voor het inkleuren met roze pigmenten omdat deze klei relatief veel krijt bevat; met rood kan het wel worden gemengd voor evt. roze tinten. Bij mijn werk zijn de koesterkeitjes ingekleurd met allerlei verschillende kleurpigmenten.
    Helaas geen fuchsia klei dus.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Rob,
    Dank je wel voor je reactie. Ik heb klei eerder met zwart, donkerbruin en blauw ingekleurd, wat het gewenste resultaat opleverde. Ik ga het proberen met rose-rood en tikkeltje blauw. Onder of opglazuur is geen optie, omdat ik de kleuren door-en-door wil laten zien.
    Gr. Lies
    beantwoord
  • Dag Michel,
    Dank je wel voor je reactie. Ik ga wat plroefjes maken. Heb jij een alternatief voor K123? Welke klei gebruik jij voor de koesterkeitjes. Heb intussen je site gezien. Mooie werken maak jij en waardevol!
    groetjes,
    Lies
    beantwoord
  • Het alternatief voor K123 klei is een klei die sintert. Porselein is een goed alternatief maar dat moet wel veel hoger worden gestookt om die te laten sinteren. CM10 op 1220 graden gestookt werkt redelijk goed. Anders accepteren dat de kleuren niet zo fel zijn, zoals Rob al aangaf.

    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Dag Miichel,
    Heb intussen de CM10 gevonden. Dit is porseleinpoeder. Normaal werk ik met K123 (niet in poedervorm). Hoeveel water moet er aan de porseleinpoeder toegevoegd worden? In welke verhouding? groetjes, Lies
    beantwoord
  • Hallo Lies,

    Sorry dat ik niet wat vollediger ben geweest met de informatie. CM10 is een gietklei in poedervorm. Je voegt water toe tot het de consistentie heeft die je wenst. TM10 is een zusje van CM10; het is ook porselein maar dan plastisch, bijvoorbeeld voor draaien. Beide dienen op ca 1220 graden te worden gestookt. Voor het inkleuren van klei is porceleinklei het meest geschikt, maar je kunt natuurlijk ook een sinterende steengoedklei gebruiken.
    Met groet van michel
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Sinterende steengoedklei, bedoel je misschien de 254 of 264 van Creaton? Is steengoedklei niet per definitie sinterend?
    groeten Lies
    beantwoord
  • Hallo Lies,
    Hangt er van af of je voldoende hoog stookt. Er zijn ook lui die steengoedklei op 1060 graden stoken, maar dan is de scherf gegarandeerd niet gesinterd. Liefst stoken in de buurt van geadviseerde toptemperatuur.
    Met groet van Michel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.