ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Cadmium glazuur

Onlangs heb ik glazuur gekocht, en het staaltje is qua kleur echt mooi.
Had wel gezien dat er op de pot een groot kruis stond (let op: niet gezond) maar bij thuiskomst las ik dat er cadmium inzit.
Hoe voorzichtig dien ik met dit glazuur om te gaan? Uiteraard handschoenen, maar is een mondkapje nodig? En ik glazuur wel eens spullen in de woonkamer, is het wellicht beter om het glazuren met dit spul buiten te doen?
En als het object klaar is, is het dan nog wel gezond om het binnen te laten staan totdat het wordt gebakken?
Ik hoop dat iemand hier wat wijze raad voor me heeft. Alvast bedankt!

7 antwoorden

  • Annely,
    Wettelijk moet dat kruis erop, om de eenvoudige reden dat dit product cadmium bevat, maar.... het cadmium in dit glazuur is ongetwijfeld een ' gefritte' vorm van cadmium en is wat we noemen ' een pigment '. Dit wil zeggen dat het cadmiumoxyde is ingekapseld in andere mineralen ( glasvormers ) en is hierdoor moleculair gebonden, wat op zijn beurd nog eens wordt versmolten in een glazuur. Dezelfde misvattingen zijn er ook bij gebruik van loodfrittes. Wist je dat kristal loodoxyde bevat ? Zonder dit lood is het geen kristal. Als je dit kristal zou vermalen tot poeder, heb je een loodfritte. Onvoldoende ingekapseld loodfritte is lood-mono-silicaat en lood-sequi-silicaat. Lood-bi-silicaat is reeds veilig in gebruik. Dit maar even om duidelijk te maken in welke context men deze toxische stoffen moet zien.
    Tegenwoordig kan en mag men geen glazuren meer op de markt brengen op basis van ongebonden toxische mineralen.
    Wat je steeds moet doen bij verwerking van ALLE mineralen is het gebruik van een zeer degelijk gezichtsmasker, en niet zomaar een mondkapje, maar een met filter en lucht-uitlaatklep. Handschoenen zijn niet nodig, gezien geen enkel oxyde door de huid kan dringen, maar wel via de longen en de maag kan worden opgenomen. Zuren, zoals maagsappen kunnen deze mineralen wél uitlogen.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Hartelijk dank voor je snelle informatie daar kan ik zeker wat mee. Omdat ik toch nog wat langer mee wil gaan zal ik me ook eens gaan oriënteren op een degelijk gezichtsmasker.
    Je geeft aan bij de verwerking van alle mineralen, ik weet niet of ik het goed heb begrepen, maar valt het aanbrengen van een kant-en-klaar kwastglazuur hier ook onder?
    En heb ik het goed begrepen, dat ik me niet druk hoef te maken om zgn. dampen die vrijkomen bij het opbrengen van een cadmium glazuur? Aangezien ik me helaas niet in de luxe positie bevind om een fijn atelier te hebben en eigenlijk regelmatig in de woonkamer...
    Het slaapt wat fijner te weten dat ik mezelf straks niet zit te vergiftigen met bepaalde dampen. (van a) het opbrengen en b) het object in huis te laten staan tot de stook).

    Ik krijg ook steeds meer zin om dingen uit te proberen en meer en meer mijn eigen glazuur te maken, alleen heb ik maar 1 aanrecht en aanrechtbak en daar moet ik ook eten... Sowieso ben ik al begonnen met een set bestek van de vlooienmarkt en andere potjes en pannetjes.
    Dus wat dat betreft, kan ik me niet bedwingen dan werk ik wel zo zuiver en nauwkeurig. Alles wat te maken heeft met eten e.d. weg en goed schoonmaken. Ik heb weken dat ik meerdere malen goed dweil!. Heb jij eventueel nog tips in deze?

    In ieder geval nogmaals dank voor je uitleg, ik hoop hier veel te mogen bijleren.
    beantwoord
  • Beste Annely,
    Bij verwerking van, bedoel ik grondstoffen in poedervorm. Bij kwastglazuur of aangemaakte glazuren hoeft zelfs geen stofmasker.
    Wat betreft " gassen "; die komen enkel vrij bij het stoken en niet bij het verwerken van glazuren. In uw omstandigheden zou ik me zeker beperken, bij het eventueel zelf aanmaken van een glazuur, me beperken tot pigmenten en niet werken met ruwe kleurvormende oxydes. Werk zoveel mogelijk met frittes. Begin hiermee als je totaal bent uitgekeken op de kwastglazuren, dan valt alles nog best mee. Je moest eens weten wat ze allemaal in de kant-en-klare voeding steken... en in cosmetische producten. En daar malen ze minder om. Succes met je werk.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Hartelijk bedankt voor je tips, en inderdaad ik denk dat ik niet meer wil weten over wat ze in voeding en cosmetica stoppen, behalve dat het waarschijnlijk weleens discutabel zou kunnen zijn.
    Vriendelijke groeten, Annely
    beantwoord
  • Hoi Annely,

    Mocht je nieuwe kwastglazuren willen uitproberen kan ik je de kwastglazuren van mayco aanraden.

    Vele verschillende glazuurlijnen die je door elkaar heen kunt gebruiken en unieke resultaten kunnen opleveren. Voor aardewerk als steengoed!!
    Wil je hier meer over weten kun je gerust contact met me opnemen!

    Vriendelijke groet,

    Agnes Benders
    beantwoord
  • Hoi Agnes,

    Bedankt voor je tip. Dus je kan met Mayco wel mooie resultaten bereiken als je bijvoorbeeld 2 opglazuren zou vermengen met elkaar? Onlangs zomaar een beetje wat geprobeerd op proefplaatjes met wat groen, geel en wit van Duncan maar dat is bij mij geen geweldig resultaat geworden. Ik had dacht ik eens ergens opgevangen dat dit met Duncan wel zou kunnen maar bijster spannend is het niet en supermooi zeker niet.

    Groeten,
    Annely
    beantwoord
  • Bij Mayco heb je verschillende glazuurlijnen die je allemaal onderling met elkaar kunt gebruiken zonder tussentijds te stoken.

    Elk glazuur is een volwaardig glazuur dus je spreekt hier niet van onder en opglazuren.

    Je hebt basisglazuren genaamd Stroke&Coat en Foundations.

    De Foundations kun je als eerste laag op je werk zetten om je werk een andere basiskleur te geven. Als dit erop zit kun je er gelijk een decoratie op schilderen met de Stroke&Coat.
    De kleuren lopen niet in elkaar over!!

    Uiteraard kun je er ook voor kiezen om verschillende kleuren op 1 werk te zetten en onderling te mengen waardoor de variaties eindeloos en de resultaten uniek zijn!! Pak je bijvoorbeeld een aantal basiskleuren zijn deze zelf onderling te mengen on vele verschillende kleuren te maken!!

    Deze basisglazuren lopen absoluut niet in je oven en kun je op verschillende temperaturen stoken!!

    Er is van Mayco ook een pottery cascade, dit is een glazuur wat je er bewust opzet om beweging in je glazuur te krijgen. Dit in combinatie met basisglazuren en vb. Elements (glazuur met de kenmerken van een steengoedglazuur maar wel op 1000-1040 graden te stoken is) zorgt voor wederom voor erg mooie resultaten!!

    Ik ben zelf na een lange zoektocht uitgekomen bij mayco. En ben nu helemaal om; zelf spoot ik vooral glazuren op mijn werk, met name ook glazuren met giftige bestanddelen.
    Ook omdat ik veel met kinderen werk vind ik het belangrijk om een gebruiksvriendelijk en gifvrij glazuur te hebben.

    Inmiddels ben ik zo fan dat ik verkooppunt in Nederland ben geworden van deze glazuren!

    Kortom; wil je nog meer weten kun je op de website keramiek&glazuur kijken en je mag natuurlijk altijd even mailen voor vragen over bepaalde producten!

    Groetjes,

    Agnes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.