ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kobalt kleur glazuur

Hlep?? :-)
Ik wil graag koperkleurig blauw glazuur...
Hoeveel kobalt karbonaat moet ik hierbij toevoegen??
Groetjes!

20 antwoorden

  • koperkleurig zoals de metaalluster van koper ?
    beantwoord
  • kijk met zo'n vraag kun je niet zoveel. Hoe wordt er gestookt? Raku, aardewerk, steengoed,oxiderend, reducerend, en wat voor glazuur gebruik je dan?
    beantwoord
  • Ik had een recept waar ik koperoxide in gebruik en ik wil graag blauw toevoegen.....
    beantwoord
  • Geo :
    ik ga raku stoken en ik spreek over aardewerk.
    beantwoord
  • wat voor basisglazuur gebruik je
    beantwoord
  • Hans: Ik bedoel inderdaad koperkleurig (koperoxide) raku stoken, afdekken met zaagsel met als resultaat koperkleur + blauw.....
    beantwoord
  • Geo, Mijn basis glazuur is 80/20 gersley-nepheline
    beantwoord
  • marrie je gaat nu wel heel erg hard, eerst dat glazuur, ik zou proberen de helft van het koper als kobalt aan te houden en dan maar eens te experimenteren, ik ben met raku meer iemand van ik zie wel wat er gebeurd, dus experimenteren maar.W.B. dat glas misschien kun je dat als nieuw item opvoeren, want ook dat is wel een interessant nieuw onderwerp.
    beantwoord
  • voor kopermetaallluster en kobalt in raku
    basisglazuur
    60% fritte 1451
    30 % fritte 1510
    10% kleipoeder
    toevoegen koperoxide 1 - 5 %
    kobaltoxide 0,5 tot 1 %

    Bij het rakustoken hangt het helmaal af hoe zwaar je tweede reductie is in de zaagselbak.
    Hoe zwaarder hoe meer luster
    Deze luster verdwijnen op termijn weer
    beantwoord
  • Geo - dank je wel, voor de tip.
    Ik ben ook met raku veel aan het experimenteren maar als ik een werkstuk heb, bedoeld voor een bepaalde kleur en het werkstuk is tot zo ver goed gelukt en er is veel tijd in gestoken, dan kies ik graag voor safe.....
    Dan zet ik er graag een glazuur op waarvan ik een beetje weet hoe het eruit gaat zien.... Ik zal het glas smelten onder de loep brengen....
    beantwoord
  • Hans ik wil ook jou bedanken voor de informatie. We kunnen er weer mee aan de slag. Heb het receptje wel gehad maar heb het wat slordig opgeruimd... Ik kan het nergens weer vinden..
    De luster kan verdwijnen, dat weet ik, dus niet in de zon zetten hé? Zuinig op zijn want dan blijft hij lekker zitten.....
    beantwoord
  • Geo, ik ga altijd hard, ik zou wel van alles willen weten.
    Wil ook wel informatie doorgeven.
    Pottenbakken is mijn hobby.
    Je wil glas als een nieuw item?
    Dan doen we dat toch....
    Wat wil je weten?
    Misschien weet ik het en anders lijkt me Hans ook een hele goeie.....
    Ik wil ook nog wel weten wie me kan helpen aan een mooi recept voor rood. Mooi diep donkerrood glazuur.
    Heb al een kleurpigment gekocht, maar nog niet mee gewerkt....
    beantwoord
  • mooi diep donkerrood op steengoedtemperatuur ben ik ook in geinteresseeerd
    beantwoord
  • marry, denk er om dat bij raku er altijd wat in de kleur verandert ook bij pigmenten door de reductie. Koper of ijzer in de pigmenten zullen daar op reageren.Een goede site voor raku is www.garyferguson.com. Deze meneer geeft ook een maandelijkse nieuwsbrief over raku waarvoor je je gratis kunt aanmelden.
    beantwoord
  • Hans dan komen we toch op het terrein van koper, ijzer, maar vooral reductie, en dat lijkt mij weer een mooi nieuw onderwerp.
    beantwoord
  • klopt dat adres van garyferguson, als ik daar naar toe surf kom ik uit bij een webdesigner
    beantwoord
  • sorry het moet zijn garyrferguson .com
    beantwoord
  • Ontvang deze nieuwsbrief al vele maanden. Echt de moeite waard om deze nieuwsbrief te ontvangen en te lezen!
    Hanneke
    beantwoord
  • Inderdaad, erg leuk om mee te kunnen praten op deze site. Wel ben ik erg benieuwd naar de mensen achter deze informatie... Had ik me maar eerder, in de computer verdiept.....
    beantwoord
  • Hans,
    Heb een proefje gestookt met dit glazuur. Erg mooi resultaat. Ga er zeker meer stukken mee glazuren.
    Bedankt.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.