ALGEMEEN > Techniek > opbouwen van beeld

Hallo,
Momenteel ben ik bezig om een buste op te bouwen in rollen. Alles lukt goed op die manier. Het enige probleem is dat mijn hoofd steeds blijft naar beneden zakken. Hoe is de beste manier om dit op te bouwen. Gebruikt men hiervoor een frame of iets dergelijks zodat dit stevig blijft tijdens het opbouwen. Momenteel heb ik het hoofd terug afgenomen en wacht ik tot beide onderdelen leerhard zijn om deze dan terug samen te voegen.
Alvast bedankt, Nele

2 antwoorden

  • Een frame van ijzerdraad wordt hiervoor wel gebruikt,dan gaan er nog wat kranten om het frame heen, om tijdens het drogen en bakken wat ruimte te bieden voor de krimp van de klei(let op;dit geeft wel rook en stank bij het begin van het stookproces).Een interessante site met veel informatie over portret en figuur boetseren is;

    http://heidimaiers.com/phpBB/index.php

    Rob
    beantwoord
  • In jou geval Nele, zou ik alleen de delen die weer samengevoegd moeten worden, inpakken in plastic. Dit maakt het gemakkelijker om later de delen aan elkaar te zetten. De ingepakte delen drogen ondanks de rand van 3cm. plastic aan binnen en buitenkant, toch altijd wel een beetje in totdat de rest lederhard is (of bijna lederhard)
    Als de massa zo aangedroogd is dat het elkaar houdt, kun je het hoofd plaatsen op de romp. Daar krijg je vanzelf ervaring mee.
    Wanneer je er aan toe bent om het geheel op elkaar te plaatsen dan hecht je het werk met slib aan elkaar.
    Deze slib is gemaakt van dezelfde klei als het werkstuk.
    Ik gebruik altijd zoveel slib dat het (na aanduwen) tussen de opzet uit komt.
    Om een eventuele naad weg te werken gebruik ik een rolletje klei en plaats deze over de slib-rand heen, nadat het overtollige slib is weg geveegd.
    Ik neem aan dat er geen bodem in de buste zit dus je kan het werk bij twijfel altijd opvullen tot en met de nek.
    Stevig opvullen met oude katoenen doeken of een oud laken is een optie.
    Deze haal je er na droging zo weer onderuit.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.