ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > koperrood

aldus Geo een nieuw onderwerp.
Een mooi reducerend gestookt koperrood wil me niet echt lukken.
Wel wat proeven die een goed resultaat hebben opgeleverd maar de herhaalbaarheid is knudde.
afstooktemperatuur is 1240 C
0,5 - 2 % koperoxide in het volgende glazuur
nefeline syenite 35,2
zinkoxide 16,9
bariumcarbonaat 14,1
kaolin 7,0
kwarts 22,5
lithiumcarbonaat 4,2
Reduktie vanaf 900 C tot eind

Het proefje is mooi diep gemeleerd donkerrood
Herhalen kevert een vuil grijzig resultaat

Ik heb ook andere proeven met een aardig resultaat maar ik heb dezelfde problematiek.


21 antwoorden

  • Hoi Hans

    Er ontbreekt iets aan je glazuur.
    Voor Sang de Boeuf heb je naast koperoxyde ook tinoxyde SnO2 nodig. Je moet ongeveer 2x zoveel tin gebruiken als je aan koperoxyde toevoegt.
    Volgens de literatuur dient zinkoxyde te worden vermeden.

    Ik geef even een segerformule voor een basisglazuur die het bij mij goed heeft gedaan

    0.3 Na2O 4.0 SiO2
    0,3 K2O 0,6 Al2O3 0.4 B2O3
    0.4 CaO

    suc6 Frans


    beantwoord
  • Hans en Frans
    Ik gebruik het volgende glazuur
    veldspaat 63
    krijt 6
    talc 10
    bone ash 6
    kwarts 10
    kaolin 5
    0,5 koper
    3 tin

    Ik stook reducerend met gas tot 1275 graden, en begin te reduceren op 950 graden tot het eind. Dan krijg ik een wat instabiel koperrood soms prachtig soms wat gevlekt. Ik heb de volgende vragen, wat is de invloed van deklei: ijzerhoudend /
    de dikte van het glazuur.reductie, plaats in de oven ? Ik vindt het altijd wat toveren als ik dat prachtige koperrod soms zie.
    beantwoord
  • het enige waar ik van overtuigd ben is dat als je dun glazuurt het zeker niet rood wordt.
    IJzer in de klei vraag ik me af, ik heb op porselein ook prachtig koperrood gezien.
    beantwoord
  • We maken kleine stapjes vooruit om dit glazuur te begrijpen, tin moet er bij, maar hoeveel? Maakt in dit geval de exacte hoeveelheid van de oxides ook veel uit? ijzer in de klei maakt niet uit, het glazuur moet niet te dun, en goed geroerd blijven anders zakt het koper naar de bodem. Dan blijft nog de reductie, Ik stook op tot 950 graden en dan begin ik te reduceren tot het eind. Dan langzaam afkoelen. Misschien willen de echte koperroodgoochelaars onder ons een tipje van hun sluier opheffen.
    beantwoord
  • Ik gebruik altijd een onderglazuur.
    Daar spuit ik dan een dunne laag koperrood over
    Reduceren begin ik veel later mee pas bij 1100 graden.
    en vlak voordat de oven uitgaat stop ik de reductie even
    de eindtemperatuur is 1265 welke ik een half uur vast hou.
    De oven wordt met aardgas gestookt
    Met propaangas worden de resultaten ook mooi maar anders

    Frans
    beantwoord
  • Frans dat onderglazuur is dat hetzelfde als je basisglazuur? dan krijg je toch op steengoedtemperatuur een verdunning van je oxiden. Waarom begin je pas zo laat te reduceren, en bij reoxidatie op de top gaat het rood toch weer meer naar groen, of denk ik te ingewikkeld?
    beantwoord
  • Geo

    Die onderglazuur is bijna hetzelfde als mijn basis voor rood
    Er zit wat meer Al2O3 in om het licht lopende karakter van mijn rood op te vangen.
    Een paar minuutjes heroxyderen vlak voordat ik de oven helemaal afsluit heeft geen nadelige gevolgen voor het rood.
    En ik denk dat je met reduceren moet beginnen als de glazuur toegankelijk is en dat is die volgens mij bij 950 graden nog niet

    Frans

    beantwoord
  • Frans, ik ga dit proberen vooral dat onderglazuur is voor mij helemaal nieuw. Kun jij aangeven waarom je dat doet.
    beantwoord
  • Zoek eens op Google met 'copper red glaze recipe' en je vindt vele hits, o.a. www.ceramicsmonthly.org/mustreads/simplyred.asp
    beantwoord
  • Bert natuurlijk kunnen we op op het www van alles vinden en ik maak daar ook dankbaar hoewel steeds minder gebruik van, maar het is toch juist leuk om via dit bij mij weten enige nederlandse keramiek forum eens met elkaar te communiceren, en gezamenlijk dit forum naar een niveau te trekken waar zowel de "beginner" als de "oude rot" elkaar kunnen stimuleren.
    beantwoord
  • Ik volg met veel enthousiasme de discussie! Ik hoop ook echt dat dit een vervolg krijgt.
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Hoe zwaar reduceer je?
    Constant hetzelfde of varieer je, eerst zwaar en dan licht.
    Alhoewel ik in de sturing van de oven een factor voor reductie in het programma kan aangeven let ik veel meer op de groote van de vlam die op de oven staat.
    Normaal reduceren betekent bij mij een vlam van ongeveer 25 cm op de oven.
    beantwoord
  • Ik zorg ervoor dat er een lange rokerige vlan de schiirsteen in gaat.
    Het laatste uur blijf ik er constant bij om het verloop te volgen.
    Ik reduceer tamelijk zwaar. zoveel dat de branders soms gaan protesteren.

    En voor Geo ik gebruik een onderglazuur omdat mijn rood de neiging heeft op te gaan lopen.het is standaard wit maar met wat cobalt er in krijg je hele mooie effecten in het rood

    frans
    beantwoord
  • Ik reduceer lang zo zwaar niet als jij Frans, maar ik begin wel eerder, ongeveer bij 950 graden. Ik doe het op het oog, maar nooit zo hevig dat ik de oven begin te ruiken, of dat de vlam begint te roken. Ik kan mij voorstellen dat bij koperrood het zware reduceren zeker van invloed is. Dat ik niet zo sterk reduceer heeft ook een economisch effekt, ik denk dat ik dan veel minder gas gebruik.
    beantwoord
  • Ik start met reduceren op 900 C
    een rokerige vlam op de oven heb ik nog nooit gehad.
    Is trouwens moeilijk te beoordelen doordat de kap vrij dicht op de oven zit.
    Mij is lang geleden verteld dat je moet beginnen met reduceren voordat je glazuur start met verglazen zodat het reducerende effect makkelijk tuusen de nog niet gesmolten deeltjes van je glazuur kan inwerken.
    Is je glazuur eenmaal verglaasd, dan is het veel moeilijker om de oxides te bereiken en te reduceren.
    Vandaar dat ik op 900 begin.
    beantwoord
  • Er zit dus duidelijk verschil tussen de start van het reduceren van ons. Nou kan ik mij voorstellen dat de zwaarte van reduceren uitmaakt voor glazuren die daar gevoelig voor zijn, maar als we de start van de reductie kunnen uitstellen dan is daar natuurlijk behoorlijk wat energie mee te besparen.
    beantwoord
  • Het blijkt dat er wat reduceren betreft meerdere wegen naar een goed einddoel leiden.

    Ik weet zelfs van een pottenbakker die slechts een half uur reduceert op het eind van de stookcyclus en dan af laat koelen tot een bepaalde temperatuur en daarna pas stevig gaat reduceren met een prachtig resultaat.

    Frans
    beantwoord
  • alles is natuurlijk afhankelijk van het feit of je tevreden bent met het eindresultaat, of dit voldoet aan je verwachtingen. De laatste manier van reduceren ben ik wel eens tegen gekomen bij shino en dat wil ik nou juist eens gaan proberen, want ik ben niet tevreden over mijn shinos, we halen trouwens zo wel aardig wat overhoop.
    beantwoord
  • Als ik een boek mag aanraden over reduceren en kristal glazuren dan moet je Draai en Glazuurtechnieken van Kurstjens eens proberen.

    Met recepten en stookschema's ook voor celadon
    beantwoord
  • het enige waar ik van overtuigd ben is dat als je dun glazuurt het zeker niet rood wordt.
    IJzer in de klei vraag ik me af, ik heb op porselein ook prachtig koperrood gezien.


    Het te dik glazuren van KR kan tot verzadeging lijden, het vergt enig testen om een mooie dikte te bepalen voor het KR, marginale toevoeging van ijzeroxyde rood
    ( 0,2%---0,5% ) bevorderd het KR.


    groet a
    beantwoord
  • Bericht van Geo Hultink geplaatst op 30-01-2005:
    In onze discussie over koperrood zijn wij geeindigd met een aantal opmerkingen over reductie. Daar wil ik toch nog weer even verder mee gaan. Ik heb dit weekend gestookt zonder reductie tot 1100 graden daarna met een blauwe vlam tot 1275 graden. laten afkoelen tot 950 graden en dan zware reductie tot opnieuw 1275 graden. Dit lijkend op het stookschema wat Frans aangaf. De glazuren waren niet of nauwelijks anders uitgesmolten dan wanneer ik gewoon op 950 graden begin te reduceren. De doelstelling die ik had was om mijn shinos meer oranje te krijgen.Misschien maar weer eens een ander gazuur gebruiken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.