ALGEMEEN > Ovens > aanschaf oven, 3-zijdig verwarmd haalt temperatuur niet???

Een vraagje, ik heb altijd met bovenladers gebakken, omdat ik steeds groter werk wil maken, wil ik nu een voorlader aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Rohde 150L met 3 zijden verwarmingselementen die bakt tot 1280°C.
Contact opgenomen met de verdeler, maar die zegt dat 3 zijden nooit aan zijn temperatuur geraakt(???), dat je beter 5-zijden aanschaft vanwege bovenstaande probleem. Hij zou aangesloten worden op 3*220 en 16A. Graag een reactie :-)
gevraagd

9 antwoorden

  • Hallo Els,heb even de specificaties gelezen van de Rhode 150L.
    Het vermogen met 3zijdig verwarmings.el. is 9KW.
    Is goed gedimensioneerd voor 150L bij 1280oC.
    Er zijn echter ook ovens met 5zijdig verwarmings.el.
    deze worden dan ook uitgeleverd met zowat hetzelfde vermogen,kan een half Kw schelen per merk,echter ook hier bij 1280oC.
    M.vr.gr. Henk Vermeulen.
    beantwoord
  • bedankt voor je antwoord, maar raakt hij evengoed aan 1280°C als één met elementen in 5 wanden? Er zit nl een groot prijsverschil op :-)). Ik bak ook veel porselein, is er geen probleem met extra vervormen? Omdat ik tot nu toe altijd met een bovenlader heb gewerkt, (gelijkmatige warmte overal), heb ik hier geen kijk op, maar zou niet graag de verkeerde beslissing nemen.
    beantwoord
  • Els, mag ik vragen over welke verdeler van Rohde je het hebt ? ( ??? )
    beantwoord
  • Tja, dat zou niet verstandig zijn om dat hier te plaatsen, maar was wel verbaasd. In Ned bevelen ze ze aan voor scholen en die zullen toch ook wel eens op steengoedtemp bakken. Volgens haar halen ze de temp niet en gaan de weerstanden vlugger kapot. Voor mij is het alleen belangrijk te weten of ik wel aan die temperatuur ga geraken, 1260°C is het hoogste dat ik bak. Met 5 weerstanden heb je waarschijnlijk ook weer meer vermogen nodig en ik ben beperkt met die 3*220, 16A en ik geloof slechts 11Kw maar dat moet ik nog eens nakijken.
    Iig is mijn keus nu of de Rohde van 150L, 3 kanten weerstanden, of de Nabertherm 140l, eveneens 3 kanten. Maar zolang ik geen duidelijk antwoord heb durf ik niet tot een aankoop over te gaan en zou graag deze week toch de knoop doorhakken, vandaar mijn vraag hier.
    beantwoord
  • Had beter geschreven een verdeler, want ik heb er verschillende afgebeld en het is niet mijn bedoeling iemand aan te vallen, maar wil graag uit deze impasse.
    beantwoord
  • Els, De Rohde ovens zijn vergelijkbaar met Nabertherm ovens. Rohde kan en zal zich zulke fouten niet veroorloven. Vergelijk prijs en vermogen en weerstand-draaddikte ( hoe dikker de draad, hoe langer die meegaat, maar krijg je ook langere windingen, wat dan weer duurder is per weerstand )
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, dat van die dikkere draad wist ik niet, dat neem ik zeker mee in mijn vergelijking, hoop morgen tot een aankoop over te gaan! Superbedankt!
    beantwoord
  • Els, het verschil in dikte draad is in grootte van 0,1 mm. Data opvragen of schuifmeter meenemen.
    beantwoord
  • Ondertussen is hij besteld , vanwege meer diepte vd oven (zodat er 2 beelden achter elkaar kunnen) heb ik uiteindelijk voor de N 140 E gekozen, voldoende groot voor mij. Ben er super tevreden mee! Moet wel aangepast worden naar 3*220, dus 3 weekjes wachten en dan wordt hij geleverd. Kan niet wachten tot ik ermee kan bakken
    groetjes en nog eens bedankt om me te helpen die knoop door te hakken :-)))
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.