ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > craquelé bij Mayco glazuren

Ik heb een probleem met het gebruik van een kant en klaar glazuur met de naam Mayco Coat & Stroke. Ik heb veel en ongewenste craquelévorming. Ik heb het verwerk op klei van "Van Leemputten"de SF 11 (een witbakkende steengoedklei met 25% chamotte). Na biscuitstook van 950 gr.werd er geglazuurd met Mayco en gebakken op 1000 gr. Dat is de reguliere stooktemperatuur voor Mayco. Ik heb ook al een keer 1020 gestookt als glazuurtemp,echter nog steeds hetzelfde probleem.
Voordat ik weer een werk "verknoei" heb ik de volgende vraag: Zou het een oplossing kunnen zijn om het werkstuk hoger biscuit te bakken? Mijn redenering hiervoor is dat er dan dan minder krimpverschillen optreden tussen glazuur en het werkstuk/de klei.
Groetjes Sonja Deckers

21 antwoorden

  • Sonja, jou redenering is juist. Het probleem zit hem in het krimpverschil tussen klei en glazuur. SF 11 is een steengoedklei en het Mayco-glazuur is een extreem-laagbakkend aardewerkglazuur. Om dit compatibel te maken te maken vrees ik dat je iets boven de 1100°C bisquit-stook moet doen om dit glazuur niet te laten craqueleren, wat een beetje onzinnig is. Ofwel een aardewerkklei gebruiken voor dit glazuur, of een glazuur gebruiken wat geschikt is voor 1080°C - 1100°C.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt voor uw berichtje.
    Ik ga inderdaad werken met andere klei maar op de Academie werken we nu eenmaal met deze klei en ik had achteraf een decoratie bedacht die het beste of beter gezegd,volgens mij, alleen maar realiseerbaar lijkt met Mayco, omdat de kleuren "fris/helder" moeten zijn, strakke lijnen gemaakt moeten worden
    (waarbij het werkstuk wordt afgeplakt met schildertape) en de kleuren niet in elkaar mogen overlopen. Ik weet niet met welke andere glazuren dit haalbaar zou zijn, omdat bij afplakken de meeste glazuren die ik ken loslaten of geen strakke afbakening geven van een figuur of lijn.
    Ik hoop straks het complete plaatje, klei en afwerking, beter op elkaar te kunnen afstemmen vanaf de ontwerpfase, dan zullen zulke problemen voorkomen kunnen worden. Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja,
    De glazuren die het minst gaan vloeien zijn er met een hoog Al²O³-gehalte. Deze zijn te herkennen aan hun groot smelttraject, dit in tegenstelling tot glazuren die geschikt zijn voor bv. kristalglazuren. Deze laatsten hebben een zeer kort smelttraject en hebben daardoor de neiging om te vloeien. Door de band zijn hobby-glazuren van het type ' lang-traject ' , wat een grotere speling in temperatuur/tijdsverschil toelaten. Werk hiermee niet mee aan de boven- of ondergrens, maar ergens in de midden en kijk of dit voldoet.
    Om het in elkaar overvloeien van glazuren te verhinderen zou je kunnen werken met ceraline waskrijtjes als dit kan passen in wat je beoogt.
    beantwoord
  • hoi Sonja,
    je kunt de Mayco Stroke & Coat stoken tot 1240°. toen je zei dat je het voorwerp hoger ging stoken, heb ik verder niet nagevraagd tot hoe hoog je wil gaan. als je steengoed klei hebt gebruikt kun je hoog gaan. De paarse, roze en sommige groene kleuren van Stroke & Coat veranderen van kleur. alle andere kleuren blijven op 1240° goed. De strakke lijnen kunnen wel een beetje vervagen als je zo hoog gaat, probeer bijvoorbeeld 1100° . groetjes
    beantwoord
  • Hoi Sonja,
    Ik werk zelf met mayco glazuren en stook mijn bisquit op 1040/ 1060. Hierdoor krijg ik mooie resultaten.
    De stroke and coat van mayco stook ik zelf op 1240 graden zonder dat de glazuur gaat lopen / idem de foundations van mayco. Dus het is zeker geen laag-bakkend-glazuur! In tegenstelling zelf! Hopelijk kun je hier wat mee, want je kunt hele mooie dingen doen met de glazuren van mayco! Succes ermee!
    groetjes, Agnes
    beantwoord
  • Mijn stook zit erop ,heb naar 1120 gestookt ( met een standaardglazuurprogramma op mijn computer),het resultaat is echter niet zoals gehoopt.Er is nu wel geen craquelé maar de kleuren zijn aquarelachtig en pixelachtig om het zo te zeggen.De lijnen die ik met tape had uitgezet zijn uitgezakt.
    Ik weet dat je met Mayco leuke dingen kunt doen.Ik heb alleen nu het probleem dat ik hoogbakkende klei heb gebruikt waarvoor ik een dusdanige afwerking wil die ik niet met een ander product kan bereiken.
    Heb nog een optie want ik heb een werkstuk vandezelfde klei meegestookt die ik weer wil gaan afwerken met Mayco Ik heb dus mijn klei hoger gestookt dan straks mijn glazuurstook.Ik hoop dat dit een mogelijkheid biedt om toch af te werken met Mayco.
    Ik laat het wel weten.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, laat ons zeker het resultaat weten.
    beantwoord
  • Ik heb gisteren de oven uitgeladen. Nog voordat ik het werkstuk goed kon bekijken hoorde ik het al...tik ...tik. Het ziet er wat betreft kleur en lijnen goed uit, dat verwachtte ik ook al, omdat ik niet hoog gestookt heb nl naar 1000 graden (met 15 min pendelen) maar het probleem (voor mij althans) is niet opgelost. Het werk heeft nog steeds craquelé, dus een opgestookt werkstuk naar 1120 en daarna glazuurstook naar 1000 geeft nog hetzelfde probleem.
    Zou het een oplossing kunnen zijn om het werk nog een keer te stoken naar een temperatuur van 1050?
    Veel hoger durf ik niet gaan omdat ik bang ben dat dan weer de kleuren gaan vervagen en de figuren doorlopen. Het werkstuk op zich ziet er wel mooi uit maar ik wil er naar toe werken dat de craquelé niet tot minimaal is. Ik heb mijn werkstukken telkens afgewerkt met een matte transparante glazuur. Ik ga toch nog een keer proberen om een werkstuk, met normale biscuitbak, te glazuren maar dan af te werken met een glanzend transparant en dan te stoken naar 1120. Dit omdat een werkstuk, dat naar die temperatuur wel gestookt is geen craquelé vertoont maar toen problemen had met de kleuren en lijnen. Ik geef het nog niet op ! tot zover,
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Tja Sonja, dit type glazuur is duidelijk niet compatibel met de klei. Het verschil in krimp is gewoon niet overbrugbaar. Deze zeer laagbakkende glazuren zijn enkel geschikt op laagbakkend aardewerkklei.
    beantwoord
  • Doe eens een proefje op ongebakken klei Sonja.
    Dus glazuren zonder eerst bisquit te bakken.

    Frans
    beantwoord
  • sonja,
    het is onmogelijk om een glazuur te maken die voor alle kleisoorten geschikt is vanwege de krimp die voor iedere klei soort verschillend is. Craquelé is de grootste vijand voor firma's die afgewerkte producten maken! Als je klei gebruikt voor hoge temperatuur:
    doe eerst hoog biscuit stoken en dan pas glazuren en op 1000° stoken. stroke and coat heeft een goede hechting op bisque die reeds hoog gestookt is! je hebt dan tenminste je klei goed gestookt en je tekening kan niet meer uitzakken, het is af te wachten of je dan toch nog veel craquelé hebt, hopelijk minder. probeer in ieder geval kleine proeven. ik heb proeven klaar staan om hoog te bakken; met stroke and coat en met de underglazes, ik laat je het resultaat weten
    beantwoord
  • Ik denk dat het voorstel van Frans de meeste kans op slagen heeft ( als je werk dit toelaat ) om de zeer logische denkpiste dat de klei nog mee met het glazuur gaat krimpen en het craqueleé wat gevolg is van de glazuurkrimp gaat uitsluiten. Indien het een klei is wat een grote bisquit-krimp heeft kan zelfs het tegenovergestelde zich voordoen. Uitproberen! Hoge bisquitstook gaat men de klei-krimp uitsluiten en de kans groot is dat dit meer craqueleé zal opwekken. Net wat gunstig is voor Raku-craqueleé.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden.
    De tip om op ongebakken klei de glazuur te verwerken wil ik zeker uitproberen maar het biedt mij geen verdere hulp voor de huidige situatie.Zoals eerder aangegeven heb ik op de academie met de daar gebruikte klei al werkstukken gemaakt die al biscuit gebakken zijn.Die werkstukken had ik heel graag met Mayco willen afwerken.
    Zou ik de werkstukken echt opnieuw willen maken dan zou ik aardewerkklei gebruiken,geeft meer kans op slagen voor deze glazuur.Ik ben wel van plan om van iedere kleisoort waarmee ik ga werken een proef doen zodat combinatie krimp klei en glazuur mij wel bekend zijn.
    Mbt het hoge biscuit stoken > heb ik dus al gedaan,met eigenlijk hetzelfde resultaat als een werkstuk met normale biscuitstook.Kan niet vaststellen dat er meer of minder craquelé is.Ik heb nl dat vorige werkstuk bij een andere stook gezet zodat ik nu geen referentie heb maar ik meen me te herinneren dat de craquelé nu grover is.

    Groetjes
    beantwoord
  • hoi Sonja,
    mijn tests zijn uit de oven. het werkstuk met stroke and coat is inderdaad wat gaan lopen, de lijnen blijven dus niet strak zodat dit voor jouw geen oplossing is. dan heb ik nog een test gedaan met de underglazes ( engobes) , die blijven perfect op hun plaats! ik heb trouwens steengoed gietklei gebruikt en gestookt op 1240°C. je kunt het resultaat komen bekijken. ik zie en hoor geen craquelé.
    beantwoord
  • Jeanine,
    Heb je met underglazes of met engobes gewerkt ? En heb je ook een verklaring waarom er zich nu geen craquelé heeft voorgedaan ?
    beantwoord
  • hoi Lucien,
    Mayco is een Amerikaanse firma, ze hebben soms andere benamingen als hier. Hun " underglaze" zijn engobes, je zet ze in de regel op ongebakken klei ( greenware), na het biscuit stoken ( bisque) zijn ze mat en zet je er in de regel transparante glazuur over en doet ze nog eens glazuur stoken. De underglazes die ze nu maken kun je ook gebruiken op biscuit en meteen transparante glazuur op zetten. Zet je er geen transparante glazuur op en stook je ze op 1240 zijn ze lichtjes glanzend. Ik werk al jaren intensief met de Mayco glazuren en geef veel lessen van aardewerk decoreren met glazuren. MAyco heeft een heel uitgebreid assortiment kant-en-klare glazuren met heel veel mogelijkheden, kun je bekijken op onze website www.hobbyceramics.be. Ik heb nog niet zo veel ervaring met hoge temperaturen, heb daarom ook niet echt een verklaring waarom mijn tests geen craquelé hebben, ik ga ervan uit dat als je klei gebruikt voor hoge temperatuur en je die glazuurt en maar laag bakt, dat de klei niet uitgehard is en daarom gevoeliger is voor craquelé??!!
    beantwoord
  • Jeanine, mijn vraag betreft het verschil tussen ondergazuren en engobes was om zeker hierover spraakverwarring te voorkomen. Zelf fabrikant zijnde van een dekoratiemiddel waar pigmenten in zijn verwerkt, ken ik deze firma. " underglazes " zijn eigenlijk gefritte kleurvormende oxides geschikt om op al dan niet gebakken klei te zetten. In tegenstelling tot ' engobes ' zijn hier geen feldspars of alumiunsilicaten in verwerkt die krimpen en een zekere afdekking van de scherf vormen. En uw ervaring laat zien dat deze " underglazes " gaan glimmen als ze hun sinterpunt voorbij zijn zoals een klassieke glazuur. Op dit punt aangekomen hoeven die zelfs geen transparant glazuur meer om te hechten. Ik begrijp je laatste zin niet zo volkomen, vrees ik. Mijn visie is de volgende: Steengoedklei heeft een zeer hoog sinterpunt en gaat daardoor pas veel hoger krimpen dan een aardewerkklei. Als men deze steengoedklei op lage temperatuur blijft houden, zal een aardewerkglazuur door spanning ( krimp ) barsten, gezien de steengoedklei daar lange nog niet aan toe is. Ga je nu eerst hoog bisquit stoken, verleg je gewoon het probleem. Alkaische glazuren met een laag aluminiumgehalte zijn craquelé-glazuren. Om toch wat elasticiteit aan het glazuur te geven, zal men best een aardalkalisch glazuur met hoog aluminiumgehalte kiezen. Maar ook deze hebben hun grenzen. Waarom dit niet gebeurt met een sinter-engobe als tussenlaag is omdat de spanning van het glazuur t.o.v. de scherf hierdoor wordt verdeeld. Uiteraard een zeer ingewikkelde materie waar het gebruik van kant-en-klare glazuren een gedeelte ' onbekende ' is. Had ik dit zo moeten begrijpen of had je toch iets anders voor ogen.
    beantwoord
  • lucien, over de inhouden van de Mayco glazuren moet ik je doorverwijzen naar Mayco, daar zijn de deskundigen. Daar ben ik niet van op de hoogte. Ik denk dat we ook een beetje zijn afgedwaald van het thema waar Sonja het over had, namelijk craquelé bij Mayco glazuren. Nu mijn tests geen craquelé hebben, weet ik dat ik haar niet kan garanderen dat het bij de klei die zij gebruikt heeft ook goed gaat. Daar zal wel meer dan 1 test voor nodig zijn.
    beantwoord
  • Ik heb alles doorgelezen en gebruik zelf kwast glazuur van botz het ene werk stuk prachtig gaaf het andere ping ping ja hoor craquele zelfde stook zowel bicuit als glazuur. Paste allemaal keurig naast elkaar nu was het ene werk stuk wel wat masiever en de andere hol wel met gat onderin ( stond op klok houder) als ik het goed begrijp de bicuit stook beter hoger dan de glazuur stook?

    beantwoord
  • jetty,
    Klei bakken is niet enkel een temperatuur in de gaten houden. Er is ook een zekere tijd aan verbonden. Gaan we even twee broodjes bakken, een groot huishoudbrood en een stokbroodje, beiden in dezelfde oven en op dezelfde temperatuur en tijd. Denk je dat beiden optimaal zullen gebakken zijn? Laten we aannemen dat het stokbroodje perfect gaar gebakken is, zal het grote huishoudbrood ook tot in de kern gaar zijn ?
    Nu terug naar de klei:
    Een dunwandig werkstuk zal eerder doorbakken zijn dan een dikwandig werkstuk. Juist ? Dit komt doordat er meer tijd nodig is om de max. ingestelde temperatuur tot in de kern te laten doordringen. Het glazuur gaat nu anders reageren op beide werkstukken. Dit komt omdat het dunwandig werkstuk meer gekrompen is dan het dikwandig in de bisquitstook. Het zal het dunwandig werkstuk zijn dat zal pingping-craqueleren.
    Conclusie: Minstens 100°C lager stoken voor de bisquit dan voor het glazuur. Waarom ? Omdat het glazuur nog moet krimpen. En als dit moet gebeuren op een bisquit die reeds deze temperatuur gehad heeft, gaat die nog nauwelijks mee-krimpen. Door deze opgeroepen spanning op het glazuur, gaat die craqueleren.
    Als je daarenboven ook nog een steengoedklei gaat gebruiken om beneden de 1100°C te stoken vraag je gewoon op ping-ping.
    beantwoord
  • Lucien dank je voor je uitleg kom ik er net achter dat ik keurig een doosje met coontjes heb gekocht op wat er op de buiten kant staat en blijkt de inhoud anders te zijn zal dus de volgende keer goed opletten dat de nummers op de coontjes over een komen met wat er op de doos staat.
    Ben met nieuw werk begonnen en ga gewoon weer aan de slag met deze info moet het nu beter gaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.