ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > probleem met snelheidsregeling FOME draaischijf

ik heb een probleem met de snelheidsregeling van een FOME schijf (www.fome.it/prodotto.php). Het probleem is, dat bij het indrukken van het pedaal er lange tijd niets gebeurt en vervolgens gaat de schijf van nul naar voluit over een heel klein gebied. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk een goede snelheid aan te houden. Weet iemand of deze schijven in Nederland worden verkocht of waar zou ik met het probleem naar toe kunnen? Ik heb al geprobeerd de potmeter in het pedaal te vervangen, maar dat geeft geen verbetering.

4 antwoorden

  • Hallo Rob,heb op Fome site gekeken.
    Er staan meerdere draaischijven op,maar uit je verhaal op te merken denk ik dat je de schijf hebt met het losse plastieke voetpedaal.
    Deze draaischijf heeft volgens mij een gelijkstroommotor,daar je de potmeter al vervangen hebt(goed gekeken naar de Ohmse waarde?)denk ik dat de aansturing van de elektronica,e.o de koolborstels van de motor je parten speelt,dit is echter een vermoeden,indien je eventueel een schema van de print hebt is dit na te meten.
    succes
    beantwoord
  • Je hebt de potmeter toch wel vervangen door een liniaire potmeter?
    Zo niet dan klopt het volgens mij wel dat de schijf pas op het laatste moment ineens erg hard gaat.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, bedankt voor je antwoord. Het is idd een lineaire, mono potmeter met dezelfde waarde (4M7). Trouwens, een potmeter met een andere waarde, bv 2M3 werkt op dezelfde manier, alleen is het max toerental veel hoger.
    beantwoord
  • Henk, bedankt voor je snelle reaktie. Een schema van de schakeling heb ik niet, maar ik zal proberen naar de koolborstel te kijken. Ik ga verder...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.